Uitgebreide sitelinks: relevanter en nuttiger

Iedereen kent ondertussen het concept van de sitelinks, en weet hoe nuttig ze kunnen zijn voor zowel de adverteerder als de gebruiker. Voor de adverteerder zorgen ze voor meer clicks, en voor de gebruikers zorgen ze voor meer keuze en relevantere advertenties. Onderzoek heeft aangetoond dat advertenties met sitelinks een CTR hebben die wel 30% hoger ligt dan andere advertenties.

Google komt nu met goed nieuws via de Adwords blog. Na succesvolle experimenten met sitelinks heeft Google het concept nog verder verfijnd, zodat het tot nog betere resultaten zou moeten leiden. Concreet zal Google de sitelinks in de advertenties vervangen door andere advertenties in de Adwords account die het meest relevant zijn voor de sitelinks die voordien verschenen. In plaats van een aantal kleine linkjes zullen sitelinks dus voortaan kunnen verschijnen als volwaardige Google ads, als alternatieven voor de hoofdadvertentie die verschijnt voor het opgegeven keyword.

Uitgebreide sitelinks: hoe werkt het concreet?

Een voorbeeld: Een pizzatent heeft de volgende advertentie in Google, met bijhorende sitelinks:

Naast de bovenstaande advertentie heeft de pizzatent ook nog onderstaande advertenties aangemaakt in Adwords:

Voortaan kan de advertentie verschijnen als volgt:

Relevanter en nuttiger, maar ook duurder?

Indien je wil dat je sitelinks op die manier verschijnen, moet je er eerst en vooral voor zorgen dat je advertenties bovenaan verschijnen. Hierbij kunnen we wel opmerken dat Google je dan min of meer aanzet tot het spenderen van meer geld op Adwords. Op die manier wil Google misschien proberen toch meer inkomsten te halen uit Adwords. Voorts dien je ook voldoende advertenties in je Adwords account hebben aangemaakt die relevant zijn voor de sitelinks die voordien verschenen bij de advertentie.

Uit experimenten is al gebleken dat de CTR van de uitgebreide sitelinks significant hoger ligt dan die van de oude sitelinks. Ook gebruikers gaven al aan de uitgebreide sitelinks veel relevanter te vinden.

Executive Summary

Wat? Google lanceert een verbeterde versie van de sitelinks
Maar? Sitelinks verschijnen enkel bovenaan, dus je moet waarschijnlijk meer spenderen.

2 Comments

  1. Douwe

    8 months ago

    Moeten de advertenties in een specifieke advertentiegroep geplaatst worden (bij elkaar), of worden de advertenties uit het volledige account gehaald indien ze relevant zijn?

  2. StefanH

    8 months ago

    Hoi Douwe,

    op haar Adwords blog spreekt Google enkel over relevante advertenties in je account, dus niet in dezelfde advertentiegroep.

    Gr,
    Stefan




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *