Tips voor kortere tweets en subject lines

De titel van deze blog post mag misschien was verwarrend overkomen. Veel twitteraars hebben immers nu al moeite om hun zeg te doen in het maximum van 140 karakters. Moet dat nóg korter? Ja! Hoe korter de boodschap, hoe krachtiger en overtuigender hij overkomt. Bovendien laat je dan ook nog eens ruimte over aan anderen om je boodschap te retweeten in zijn geheel.

Twitter-tips-300x225Ook subject lines voor newsletters kan je best zo kort mogelijk houden, aangezien deze subject line anders verkort wordt weergegeven in de mailbox. En zo gaat misschien een deel van je boodschap verloren.

Voor zowel tweets als subject lines doe je er dus goed aan om je boodschap in zo kort mogelijke bewoordingen te schrijven. We geven hier alvast enkele tips hoe je dit kan aanpakken.

Herschrijf je boodschap

Het grote probleem bij copywriting is in dit geval niet om de juiste woorden te vinden om je boodschap te verkondigen, maar wel om diezelfde boodschap te schrijven in minder woorden.
In je eerste tekst schrijf je alles op wat je wil zeggen, maar je moet je tekst vaak een aantal keer herschrijven om je boodschap in minder bewoordingen te kunnen formuleren.

Gebruik synoniemen

Het klinkt een heel eenvoudige tip, maar hij wordt maar al te vaak genegeerd. En dat komt omdat we bepaalde woorden zo graag en vaak gebruiken, dat we niet denken aan synoniemen.
Pas wel op met synoniemen. Soms is de betekenis ervan niet hetzelfde, en dan verandert meteen ook de betekenis van je boodschap. De subject line van een newsletter laat je wel toe om twee synoniemen te testen.

Verwijder onnodige woorden

Zijn er woorden die geen echte bijdrage leveren tot je zin? Woorden zonder betekenis, waarde of emotie? Het zijn de ideale kandidaten om ruimte vrij te maken in je zin. Indien je tweet “ik vind dit een leuk artikel”, dan kan je dit eenvoudig afkorten tot “leuk artikel”.

Wiskundige symbolen

Wiskundige symbolen zijn een uitstekende manier om je boodschap korter te maken. Vaak wordt gezegd dat cijfers tot 10 voluit geschreven moeten worden, maar in tweets en subject lines heb je hierin meer vrijheid. Gebruik ook symbolen als >, < , =, +, -, /, &, …

Hashtags

Met behulp van hashtags kan je je tweet heel wat korter formuleren, maar je moet hashtags wel goed gebruiken. Een boodschap als “Afbeeldingen verhogen clicks met 34% #emailmarketing” is kort geschreven, maar toch duidelijk dankzij de hashtag.

Afkortingen

Ook afkortingen maken je boodschap natuurlijk korter, maar net zoals bij hashtags moet je erover waken dat de boodschap niet verloren gaat. Indien je het hebt over de Verenigde Staten, dan kan je natuurlijk makkelijk VS schrijven. Maar niet alle afkortingen zijn even duidelijk. Hou er rekening mee dat afkortingen die je zelf vaak gebruikt, niet voor iedereen duidelijk kunnen zijn.

URL shorteners

Een evidente. Iedereen die een link wil toevoegen aan een tweet, die zou gebruik moeten maken van een van de populaire URL shorteners. Ook tweets die je geheel in Twitter plaats worden vanzelf afgekort.

Executive Summary

Kortere tweets en subject lines
Kortere tweets en subject lines zorgen ervoor dat je boodschap krachtiger overkomt. Ontdek hier enkele tips om nog kortere tweets en subject lines te schrijven.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *