Sociale netwerken en websites: vrienden of vijanden?

www doodskopVeel merken weten dat hun klanten aanwezig zijn op nieuwe media. Hierdoor verschuiven ze budgetten om hun fans nog beter te bereiken. We stellen hierbij de vraag of die ontwikkelingen de dood betekenen van je bedrijfswebsite.
Naar onze mening: Nee!

Het is absoluut waar dat social media een rol spelen in de beslissingen van klanten. Veel experts zeggen dat je de bus van social media niet mag missen of je merk is niet meer relevant binnen 1,2,5 of 10 jaar. Je moet echter ook de andere kant zien. Individuele sociale netwerken hebben een risico op lange termijn.

Als je al je middelen op één of een beperkt aantal sociale netwerken gooit kan het goed zijn dat je binnen 1,2,5 of 10 jaar alles kwijt bent. Sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn staan op dit moment erg sterk, maar MySpace stond vroeger ook sterk. Je moet dus een manier zoeken om echt duurzaam aan je merk te bouwen en niet enkel de hype volgen.

Je website is je thuis

We zeggen absoluut niet dat je niet moet investeren in social media. Je moet er echter wel voor zorgen dat je een sterke basis hebt die niet op één kanaal rust. Een goede e-marketing strategie pleit voor synergie tussen alle beschikbare middelen.

Je website is het ideale middel om als centraal punt te fungeren. Het is volledig in je eigen bezit en biedt toch de mogelijkheden om andere kanalen te gebruiken of verrijken: zoekmachines, social media, RSS, print advertenties met Qr codes, …

Bijna iedere website integreert sharing tools zoals de like button. Maar ook widgets met Twitter berichten of Facebook fans kan je makkelijk aan je website toevoegen. Het is dus absoluut geen vraag of je op social media moet zitten of op je website moet concentreren. Je moet ervoor zorgen dat al je activiteiten elkaar versterken, zodat je dubbel werk vermijdt.

Content is de sleutel

Het wordt stilaan een cliché, maar content is wel degelijk de koning van e-marketing. Content is een brede term die zowel tekst, video en afbeeldingen inhoudt. Die content kan je via alle kanalen die je ter beschikking hebt delen. YouTube filmpjes zijn erg populair voor social media, terwijl blog posts ideaal zijn voor SEO.

Wat veel ondernemingen vergeten is synergie. Een blogpost schrijven over je nieuwe online video zorgt ervoor dat je het bereik van de video vergroot, meer content toevoegt aan je website en sneller gevonden kan worden in zoekmachines via meer zoekwoorden. Daarnaast deel je die blogpost dan weer via onder andere Twitter om nog meer bezoekers aan te trekken.

Hou rekening met de kenmerken van ieder afzonderlijk kanaal. Op Facebook zorgen teveel updates voor irritatie, terwijl op je op Twitter regelmatig moet posten om relevantie te creëren.

Moet ik die coole Facebook actie dan niet doen?

Naar onze mening moet je die coole Facebook actie zeker doen! Zolang je maar rekening houdt met de kosten en de opbrengsten. Je kan de opbrengsten extra verhogen door je Facebook actie te ondersteunen met je website en andere kanalen zoals Twitter en YouTube. Het effect is dus zeker niet het aantal likes of fans dat je krijgt, maar wel hoe deze actie je merk, naamsbekendheid en verkoop beïnvloedt.

Red Vines, een zeer populaire fabrikant van snoep, heeft een sociale media actie lopen op zowel Facebook als zijn website. Door verschillende kanalen te combineren vergroot je het bereik en de effectiviteit van je acties. Red Vines gaat echter nog een stap verder en heeft speciaal voor die actie t-shirts gemaakt speciaal.

Ze gebruiken f-commerce, verkoop op Facebook zelf, om de t-shirts te verdelen. Hun social media actie gaat dus verder dan social media. De actie speelt zich ook af op de website en in de ‘echte wereld’.

Wie zoekt ook naar synergie?

Gebruiken jullie ook een mix van kanalen om het bereik van acties te vergroten? Of heb je misschien juist zeer goede ervaringen met acties die focussen op slechts één medium?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *