Sociale linkbuilding anno 2012: Online PR

Social linkbuilding = Online PR?


Zijn links nog altijd belangrijk om het algoritme van Google gunstig te stemmen? Ja. OK, moeten we dan gaan voor veel links? Niet noodzakelijk. En hoe pakken we dit vervelend zaakje dan best aan in 2012, want er is niemand die nog een link wil ruilen. Dit klopt.

Niemand zit te wachten om links te plaatsen, maar iedereen zit te wachten op iets dat hen interesseert. Win-win communicatie, maar de mailtjes die ik vandaag nog steeds ontvang om links te delen en te plaatsen zijn alles behalve win-win.

Ik haat individuele linkbuildingactiviteiten. Tenminste, als ze niet kaderen in een groter geheel, in een strategie. Campagnes die op voorhand enkel definiëren hoeveel links ze wensen, zijn verwenselijk.

Click to tweet!

“Ik wil 50 links, op term 1,2 en 3, naar deze pagina. Graag asap.”

Met een budget in het achterhoofd dat doet vermoeden alsof deze taak dient uitbesteed te worden richting India of China. Of nog erger, zonder budget.

Online PR = Sociale linkbuilding

Hier en daar hebben wij (en jullie dan waarschijnlijk ook) horen waaien dat sociale links stilaan ook in het Google algoritme terecht zijn gekomen. Het spreekt dus voor zich dat sociale media een belangrijke rol zullen gaan spelen in het linkbuilding 2012.

Om mijn punt te maken naar iedereen die een linkbuilding-campagne wil uitschrijven of zelf aanpakken, is het misschien goed dat we 2 technieken eens met elkaar vergelijken: linkbuilding en online PR (public relations):

Eerst PR, dat waarschijnlijk iets bekender is bij de meeste traditionele marketeers.

PR:

  • Een doelgroep bepalen
  • Lijst van contacten opbouwen/samenstellen (journalisten, schrijvers, …)
  • Uitwerking van het persbericht
  • Versturen en/of persvoorsteliing, (incl. voor en nazorg)
  • Meten van het succes

en dan nu sociale linkbuilding (online PR?):

  • een doelgroep bepalen
  • aan de hand van persona’s en sociale media research (vele gratis tools kunnen hierbij helpen) kan je nagaan wie er in deze topics geïnteresseerd is (over praat): deze sociaal geïnspireerden kunnen over jou praten.
  • Elk van deze persona’s kan je via verschillende invalshoeken benaderen met iets wat hen specifiek interesseert. (Ipv plaats een link naar mijn pretpark, 5x een persoonlijk fo bedrijfsvoordeel te verkrijgen voor het beste artikel rond topic x)
  • versturen van deze boodschap in de sociale wereld (op velerlei manieren)
  • Meten van succes

Niet zo erg verschillend, lijkt me. En als je het zo kadert  zal de tijdsbesteding bij online pr campagnes een stuk complexer zijn als de traditionele pr campagnes. Het verschil zit vooral in het de wijdverspreidheid van de (burger)journalisten (en de verschillende persona’s) daar waar bij traditionele de journalisten vaak voor jaren dezelfde zijn/blijven.

Uiteraard kan bovenstaande aangevuld worden met guestblogging en andere link verrijkende initiatieven. Succes  met het bouwen van sociale links, met uw online pr campagnes! En vooral met het ‘expectation management’ stuk. Dit is op geen enkele manier te vergelijken met klassieke advertising indien we praten over schaal en snelheid. Als we praten over return op termijn daarentegen…

Executive Summary

Wat? Is linkbuilding anno 2012 hetzelfde als online PR?
En? Juist Ja Juist! Online PR!

4 Comments

  1. PhiCo

    8 months ago

    Dat PR duidelijk nog steeds onvoldoende is gekend of gewaardeerd (zelfs anno 2012) blijkt ook weer hier. Vooral dat PR quasi de facto wordt gelijkgesteld aan “persberichten opmaken en versturen” is werkelijk teleurstellend. De stap om PR en Online PR en (social) linkbuilding met elkaar gelijk te stemmen, is nog een stap teleurstellender.
    PR staat al langer niet meer gelijk met “Pushing Press Releases” en zeker in tijden van online en digital is PR in haar verschillende facetten al gegroeid en heeft het haar tentakels in een holistische aanpak beginnen bewijzen.

    Heel jammer dit soort artikels te moeten lezen. Als afsluiter voeg ik nog graag toe dat elke zichzelf respecterende professionele communicator minder en minder het harde onderscheid maakt tussen advertising, pr, marketing, offline, online, SEM….gezien het al jaren duidelijk hoort te zijn.

    Het stoot me trouwens tegen de borst hoe erg gelijksoortige topics blijven herkauwen worden. Misschien ook wel om onze rankings te behouden of te verhogen, het zou geen domme zet zijn. Weliswaar enkel met benefits op de korte termijn

    Getekekend
    een teleurgesteld Communicatie-PR pro

  2. Tom Bogaert

    8 months ago

    hi phico,

    bedankt voor je reactie. 360° marketing met integratie van alle onderdelen is inderdaad een ideale visie van vele marketeers. Dat dit duidelijk dient te zijn blijkt echter niet altijd in de realiteit.

    Mijn punt in dit artikel is echter niet dat PR slecht is, noch dat het enkel persberichten versturen zou zijn. In tegendeel, zou ik zeggen, want ik promoot ook om online aan PR te gaan doen.

    Ik beweer zelfs dat online pr van wezelijk belang is en dat online pr, tegenwoordig met een sociale insteek, qua aanpak niet sterk verschilt van oerdegelijke persberichten. En nee, persbericht is daarbij geen vies woord.

    Misschien is herhaling van de boodschap het enige redmiddel om iedere marketeer te doordringen van jou visie. We kunnen het hopen, al kan hoop hier en daar op uitgestelde teleurstelling uitdraaien.

    Bedankt voor jou mening!

  3. PhiCo

    8 months ago

    Tom

    ik voel me persoonlijk niet aangevallen, dus geen zorgen:)
    360 hoort niet enkel in marketing, het hoort thuis in de – ondertussen – 365 overall communicatie approach, die meteen duidelijk, consistent onderdeel is van de algemene business goal(s) en business strategie. Vandaar de “term” (…) Holistische aanpak binnen business en communicatie.
    Waar de zogenaamd vaak verschillende disciplines als marketing, public relations, advertising etc op elkaar inhaken, vanuit diezelfde visie.
    Want waar leg je – zeker gezien de bijzondere (r)evolutie en impact van online en social – de grens tussen bv marketing en public relations. Beide gebruiken steeds vaker dezelfde technieken (waaronder online)

    Het oeroude, en ook grotendeels achterhaalde, push-model maakt meer plaats voor pull> Een evolutie die ik enkel maar kan toejuichen en – ongeacht de ‘discipline’ – finaal veel meer zal opleveren voor zowel de end user en bedrijf> Een duidelijkere aanpak tot duidelijke win win, zonder daarbij enkel een strategie van winstbejag te moeten nastreven.
    Ook hier kan PR een heel belangrijke rol spelen. Gelukkig gebeurt dat al, maar nog iets te weinig volgens mij.

    Hoewel voor discussie vatbaar, lijkt de holistische approach (minimum in visie en business goal en aanhangende strategie) een absolute noodzaak. Marketeers hebben baat een iets diepere kennis van PR te hebben, omgekeerd geldt hetzelfde. Vandaar mijn klein betoog voor de professionele communicator anno 2012 die van alle markten (meer dan) voldoende moet op de hoogte zijn, de ‘regisseur” if you wish die de business goals en kpi’s weet te vertalen in een 365 communicatie-strategie en juiste communicatiemix. IMHO is dit laatste, de mix, de factor die een wezenlijk verschil kan maken in termen van bv roi, of roa of andere.
    Echter vergalloperen velen zich in een te strenge focus op de mix waarbij de eerste en belangrijkste stappen worden verwaarloosd.

    Het persbericht als zijnde inderdaad 1 vd vele touchpoints die er kunnen gecreeerd worden, online of offline.

    In ieder geval, dank voor je antwoord. We begrijpen elkaar duidelijk.
    Groet

  4. RetaUDowless

    1 month ago

    When some one searches for his necessary thing, therefore he/she needs being
    available that in more detail, thus that thing is maintained over here.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *