Social notworking en log off afternoons: Back to analoog!

Muzikanten nemen terug op band muziek op, fotografen herontdekken de film, mensen appreciëren opnieuw die goede oude plaat met wat ruis op… Analoog is weer helemaal in opmars!

Enerzijds biedt onze informatiemaatschappij ons zeer veel vrijheid en mogelijkheden, maar anderzijds lijkt het alsof alles zeer snel gaat en we minder tijd hebben om met elkaar te communiceren op de goede ouderwetse manier. Het mag soms dus allemaal wat trager gaan (dat heeft slow food de afgelopen jaren reeds bewezen), met wat meer aandacht voor ‘echte’ analoge contacten, zonder digitale ‘afleiding’.

Log off afternoons

Naast casual friday en follow friday krijgen we nu ook log off friday’s voorgeschoteld: telefoons en computers uitschakelen op vrijdagnamiddag en weer tijd maken om op een ‘andere’ manier met elkaar te communiceren.

Die cultuur is reeds populair in de VS, Canada en Groot Brittanië en zal zeker overwaaien naar Europa. Bedrijven hebben nood aan een meer open bedrijfscultuur waarin mensen weer met elkaar praten. Daarvan getuigen reeds de open kantoor waar werknemers en ook werkgevers niet meer van elkaar gescheiden zijn.

Twunches

Twunchen is de laatste jaren pas echt doorgebroken in België. De informele bijeenkomsten waar tweeps elkaar ontmoeten zijn een hapklaar concept dat de meeste twitteraars wel lijken te pruimen. Nieuwe mensen leren kennen, vrienden maken, gedachten wisselen, discussiëren over de laatste maatschappelijke ontwikkelingen of online trends.

Vanwaar dit succes?  Zelfs de meest fervente tweeps vinden twunches een mooi initiatief. Dit wil toch zeggen dat men naast online communicatie wil aanvullen met een offline variant.

So what about digital?

Natuurlijk blijft digital hot! Online zal steeds belangrijker worden en uitbreiden. Mobiel internet, digitale tv, 3D printing, betalen met smartphone, … het zal allemaal deel uitmaken van ons dagelijks leven. Het wordt dan ook nog belangrijker om te een selectie te maken uit de overload aan informatie die te vinden is via internet.

Twunches en log off afternoons kunnen alleen maar een positieve ‘escape’ vormen.

On a sidenote: De Oostenrijks-Amerikaanse psycholoog en filoloog Paul Watzlawick stelde vijf communicatieaxioma’s op waaronder de volgende:

 

(bron: http://www.colorado.edu/communication/meta-discourses/Theory/watzlawick/sld004.htm)

 

Executive Summary

Wat? Mensen zien weer het belang van ‘echte’ contacten
Dus? Social notworking en log off afternoons zijn trends voor 2012!

2 Comments

  1. PhiCo

    9 months ago

    “Zelfs de meest fervente tweeps vinden twunches een mooi initiatief. Dit wil toch zeggen dat men naast online communicatie wil aanvullen met een offline variant.”

    Ubermedia-gebruikers (online, offline) zijn ware communiatiebeesten en socializers. Het tegendeel wordt (onterecht) gedacht. Succes van twunches en tal van andere mixes van online en offline zijn daar aan te wijten. Niet zozeer “escaping” of “online moeheid”. Online as such (als leven) bestaat niet meer. Het is een logisch verlengde van wie je dagelijks bent of wat je dagelijks doet. Zeker voor media-communicatie-marketing-…jobs.

    Tijdens twunches tweeten en bloggen en fotograferen en sharen wij ook:)

    Een dosering in online uren kan zeker productief werken. Nu en dan even adem halen is voor alles goed :) Als het al een “trend” is, is het een goede, die zeker zijn vruchten afwerpt, maar niet valt onder “escaping”.

    All best

  2. PhiCo

    9 months ago

    Zelfs meer en anders gezegd: twunches zijn ontstaan uit de normale offline wereld. Kregen ‘gewoon’ de naam omdat men via Twitter uitnodigt en bekend maakt dat men samenkomt. Dus mag je misschien zelfs zeggen dat het dagelijkse offline een online uitbreiding kreeg, om offline nog sneller en makkelijker te laten verlopen :)

    Let’s catch up on one of those :)

    All best




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *