social media marketing en SEO zijn niet zo verschillend

seo vs social media

De meeste bedrijven zeggen dat ze ‘iets’ willen doen met social media. Het is echter niet altijd makkelijk te weten wat dat ‘iets’ moet zijn. Voor de beginnende social media marketeer zijn er echter raakvlakken met de traditionele e-marketing.

Tussen zoekmachine optimalisatie en social media marketing zijn er veel gelijkenissen. Ze hebben beide als doel meer potentiële klanten te bereiken, maar de aanpak is vrij verschillend. Op social media kanalen probeer je een conversatie te promoten tussen je fans. Op Google geef je klanten de info die ze nodig hebben op dat moment.

Taal & locatie

Het eerste dat je moet weten van je prospects is de taal die ze spreken. Let niet enkel op het verschil tussen Nederlands of Engels. Let ook op de woorden en zinnen die ze gebruiken.

Zoekmachines

Voor zoekmachine optimalisatie spelen de keywords die mensen gebruiken om je site te vinden een belangrijke rol. Ook de zoekmachine die ze gebruiken is van belang. Gebruiken ze Google zoals de meerderheid van de wereldbevolking of eerder Bing, Yahoo, DuckDuckGo of Blekko.

Creëer landingspagina’s met informatie waar mensen naar zoeken. Als de keywords aangeven dat ze een aankoop willen doen, verwijs je natuurlijk naar een landingspagina met een aankoopfuncite. Als je klanten informatie zoeken, zorg er dan voor dat ze op een pagina terech komen met bijvoorbeeld een FAQ.

Social media

Ook op social media moet je weten welke termen je fans gebruiken om je merk te bespreken. In de Conversation Manager zegt Steven Van Belleghem dat dit de eerste stap is voor een succesvolle social media strategie gebaseerd op het concept van de conversation mananger.

Voor je kan weten hoe je fans over je spreken, moet je natuurlijk weten waar ze over je praten. Zoek de belangrijkste blogs of nieuwssites in je vakgebied. Gebruik daarnaast ook een social media monitoring tool zoals Radian6 of Social Media Mention om een beeld te krijgen van gesprekken op onder andere Twitter.

Nu kan je beginnen te kijken hoe je fans over je praten. Zijn ze positief, negatief of misschien te objectief over je merk? Gebruiken de hardcore fans jargon of zoeken ze alternatieven die iedereen verstaat? Het is belangrijk dat je fans je weet wat je fans zeggen. Het is nog belangrijkers dat je weet hoe je je merk perfect verstaanbaar kan maken.

Hier vind je een belangrijke link tussen social media en je SEO. Door de conversaties van fans op te volgen, weet je exact welke vragen ze stellen. Hierdoor kan je je FAQ beter richten om zo te anticiperen op bedenkingen, klachten of vragen van je klanten.

Content: gebruikers staan centraal

Je weet nu wat, waar en hoe je fans,leads en prospects over je praten. Tijd om je in de conversatie te mengen. De meeste e-marketeers beginnen nu met cijfers. Binnen e-marketing kan je echter snel het overzicht verliezen als je volop in de KPI‘s zit.

Key Performance Indicators zijn alle cijfertjes die je gebruikt om de evolutie van je acties te meten. Marketingactiviteiten op het internet zijn ideaal voor informatie over het gebruik van je website of het proces naar aankoop. Die cijfers zijn belangrijk om je acties te evalueren.

Je moet echter altijd eerst mikken op de beste gebruikerservaring. Door je klanten en niet de cijfers als uitgangspunt te nemen heb je de hoogste kans het gewenste effect te krijgen.

Zoekmachines

Bij zoekmachine optimalisatie schrijf je in de eerste plaats voor je lezers, pas in de tweede plaats voor de zoekmachines. Recent schreven we nog een artikel over SEO copywriting voor dummies. Optimaliseer je teksten voor zoekmachines, maar zorg er altijd voor dat ze aangenaam te lezen zijn. Het is belangrijk te onthouden dat zoekmachines kijken naar keywords, maar het zijn de klanten die bepalen of je website succesvol is!

Social media

Bij social media moet je dan weer iets ‘deelbaar’ schrijven: content die je fans met trots kunnen doorsturen naar hun vrienden. Content op maat voor je klanten zal sneller gedeeld worden dan content op maat van cijfers.

Een beter zicht op de leefwereld van je klanten zorgt ook voor leukere en betere ideeën voor content. Als je de dagelijkse wereld van je klanten kunt vertalen naar een YouTube filmpje zorg je voor meer engagement. Maar ook de dromen van je fans tot leven brengen zorgt voor een emotionele band.

Delen

Zoekmachines

Bij zoekmachine optimalisatie is delen enorm belangrijk. Van de +- 200 factoren die Google gebruikt om zijn rankings op te stellen, nemen links naar je pagina’s de belangrijkste posities in. Net zoals bij social media is één van de metrics de sharing van je content. Binnen SEO heet dit linkbuilding.

Social media

Het effect van social media wordt vaak gemeten aan de hand van het viraal effect. Hoeveel mensen bereik je? Hoe vaak wordt je content gedeeld? Hiervoor staan natuurlijk de sharing buttons als de Facebook like en Twitter knop centraal.

Toekomst

In de toekomst zal de grens tussen social media en zoekmachines verder vervagen. We merken nu al dat Bing en Google social media integreren in hun zoekresultaten. Maar het omgekeerde is ook waar. Facebook probeert de functies van een zoekmachine in zijn netwerk te verwerken.

Eén marketingplan

Door de grote gelijkenissen vinden wij het belangrijk een gezamenlijk plan op te stellen voor zowel social media als zoekmachine optimalisatie. Met aandacht voor de verschillen kan je dubbel werk vermijden.

Zien jullie social media ook als één onderdeel van een groter geheel of gebruiken jullie het als een apart marketingkanaal?

7 Comments

  1. Als twee volledig losstaande kanalen! En het woord ‘marketingkanaal’ gebruiken voor sociale media is mijns inziens als vloeken in de kerk.
    Kijk, dat SEO mag bekeken en voorgesteld worden als bij wijze van spreken ‘semi-wetenschap’, ja oké? dat lijkt me nog logisch.
    Maar alsjeblieft, laat ons nu eens met z’n allen voor eens en voor altijd ophouden om naar de onwetende buitenwereld toe te doen alsof ook de inzet van sociale media gebaseerd wordt op kaders, cijfers, planningen en parameters. Om het even ‘kort door de bocht’ te stellen: de inzet van sociale media moet teruggrijpen naar het (emotionele) buikgevoel, het (zakelijk/menselijk) instinct, naar logica, relevantie en empathie. Vrijwel allemaal termen die je niet in (semi-)wetenschappelijk milieu zal tegenkomen denk ik.
    Uit ervaring kan ik iedereen geruststellen en op het hart drukken: de gevallen waarbij de inzet van sociale media leed tot ‘succes’, waren diegenen die niet vanuit de droge ‘wetenschappelijke’ benadering werden aangepakt.

  2. Snel typen, én op een klein toetsenbord, leidt tot onvergeeflijke fouten, blijkt ook nu weer. Uiteraard moest dat vraagteken een komma zijn en moest het leidde ipv leed zijn. Excuses! :-)

  3. Tom Bogaert

    10 months ago

    @ Laurens, ik ben een andere mening toegedaan wat betreft het losstaan van deze ‘disciplines’. Integratie van alle marketingmiddelen lijkt me toch een mooie doelstelling. Dat het niet wetenschappelijk is/moet, ben ik het met je eens.

  4. Tom, het integreren sprak ik niet tegen. Dus zijn we het eigenlijk eens. :-)

  5. Interessante discussie! Ik zit zelf in het SEO/Social Media wereldje, maar is het niet zo dat er best een (wetenschappelijke) theorie achter mag staan?

    Uiteindelijk is het doel om meer klanten te trekken, of je dat nu met gevoel doet of met een beredenering maakt in principe niet uit? Maar hoe wetenschappelijk het ook is, het blijft belangirjk dat het natuurlijk overkomt, en dat gevaar heb je niet als je vanuit je gevoel werkt denk ik.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *