Social Media Fail: ABVV met hashtag #30j

De vakbond ABVV heeft blijkbaar geen lessen geleerd uit de social media fail van McDonald’s. Ik veronderstel dat ze ook ons artikel niet gelezen hebben want daarin stond dat je eerst moet weten wat het algemene beeld is over, in dit geval, de staking bij de twitter community. En als je dan ontdekt dat het algemene beeld slecht is, denk er dan eens goed over na om een campagne te lanceren met eigen hashtag – #30j – want die dingen worden immens snel gekaapt door de twitter community.

Het ABVV wilde de staking op 30 januari wat kracht bijzetten via Twitter maar kreeg meteen een antwoord van de Belgische twitter community: niet alleen de hashtag werd gekaapt, ook de afbeelding waarmee het ABVV de hashtag ondersteunde werd vliegensvlug aangepast van “staak mee #30j” naar “staak niet mee #30j”.

Social media lesje nog niet geleerd…staak-niet-mee-ABVV-Twitter-#30j

Ook hier was het weer een ‘nobel doel’. ABVV wilde namelijk  “maximaal aanwezig zijn op de sociale media in een poging om uit te leggen waar het om gaat” maar ook om mensen via de hashtag te laten weten welke stakingsacties waar zouden plaatsvinden. Maar dat draaide net iets anders uit.

Op het einde van ons artikel over de McDonald’s #meetthefarmers social media fail lijsten we enkele lessen op die McDonald’s maar ook andere bedrijven kunnen leren uit hun fout. Misschien toch het artikel maar even doorsturen naar @VlaamsABVV?

Eén van die lessen is dat je op voorhand goed moet weten of er ook degelijk draagvlak is voor je boodschap. Al van eind 2011 roept de twitter community op tot een boycot van de staking(en). ABVV had dus moeten weten dat er op Twitter geen draagvlak is voor de staking. Zo goed als iedereen op Twitter is tegen de staking en dat merk je ook duidelijk aan de vele #30j tweets. Het ging zelfs even zo hard dat #30j een worldwide trending topic was.

Vrij pijnlijk voor het ABVV dat blijkbaar nog niet veel kaas gegeten heeft van social media & conversation management. Ook hier dezelfde tip als McDonald’s: zoek de mensen die je doel, producten, boodschap, … ondersteunen en schakel hen in als brand advocates. Op die manier kunnen dergelijke social media fails vermeden worden of beperkt blijven.

Benieuwd hoeveel aanhang de staking op 30 januari nu zal hebben. Twitter vertegenwoordigt namelijk een zeer klein deel van de Belgische (of Vlaamse) bevolking dus al bij al zou de schade nog moeten meevallen. Maar Twitter is ook een goede nieuwsbron dus het nieuws verspreidt zich ook buiten het netwerk via andere nieuwssites en sociale netwerken wat dus nog negatiever is voor het ABVV.

Staak jij mee op 30 januari? Of niet? Wij alleszins niet.

En laat ook even weten wat je van de Twitteractie van het ABVV vindt…

Executive Summary

Wat? Ook het ABVV begaat een social media fail
En? Social media lesje van McDonald’s dus blijkbaar niet geleerd

4 Comments

  1. Vaspe

    8 months ago

    Ik geloof dat de vakbonden nog niet begrepen hebben wat de maatschappelijke noodwendigheden van deze periode zijn. Of willen ze hub bestaan rechtvaardigen ten koste van de komende belgische generaties. Ze zijn fout fout fout!

  2. norbert de poorter

    8 months ago

    waarom staken ? de werknemers hebben het 10x beter dan vroeger de zware arbeid is al lang vervangen door moderne en aangepast materiaal nu zijn ze al moe na 8 uur werken
    vroeger 45 urenweek. minder blijven werken en meer verdienen waar gaat dat naar toe
    leve de vakbonden die het land naar de afgrond helpen samen met ons banken en overtollige senatoren en bijhorende zakkevullers




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *