Social media en online PR – uitdagingen

In hoeverre vallen sociale media en PR samen? Het debat over ‘wie bezit social media’ of ‘aan welke discipline is social media het meest eigen’, blijft aanslepen. Momenteel is het te  situeren in verschillende gebieden – (online) marketing, PR, advertising, communicatie… Steeds meer PR kantoren nemen de rol van social media beheerder en online experts op zich.  Online communities en sociale kanalen zijn een manier om publiek te bereiken en horen ongetwijfeld thuis in de tak van PR. Laten we even stilstaan bij de de mogelijkheden van social media binnen PR, én bij de tekortkomingen en moeilijkheden.

Paid, earned, owned?

Onlangs bespraken we reeds dat de verhoudingen tussen paid, earned en owned media de laatste jaren sterk veranderd zijn, mede dankzij de komst van social media. Earned media wordt steeds belangrijker, waardoor strategische aanpassingen in budgetten en uitwerking van campagnes een noodzaak wordt voor bedrijven. Ook de traditionele PR benadering verandert hierdoor. Sociale media zijn hét instrument bij uitstek om luidkeels om aandacht te vragen en te communiceren met allerlei stakeholders. Omdat online kanalen een zeer groot bereik hebben, brengen ze vaak veel meer impact teweeg en zorgen ze voor conversaties.

Media communicatie

Hoe social media inzetten binnen PR doeleinden? Een de van belangrijkste pilaren van PR zijn media relaties. Er bestaan ontzettend veel kanalen waarmee je journalisten, media en andere belangengroepen kan bereiken. Hoe kan social media daartoe bedragen?

(Twitter) influencers bereiken

Twitter is hét kanaal  voor journalisten, bloggers en andere influencers. Zij hebben meestal veel volgers waardoor een (re)tweet van je boodschap kan zorgen voor heel wat buzz en conversatievoer. Zoek naar guru’s binnen jouw vak door te surfen op het net, blogs en volg journalisten die online en offline schrijven over jouw sector.

LinkedIn bedrijfsprofiel en discussiegroepen

LinkedIn is minder belangrijk voor PR. Toch kan een volledig bedrijfsprofiel nuttig zijn wanneer journalisten op zoek zijn naar informative over je bedrijf. Daarnaast begeven influencers zicht ook op de discussiefora van LinkedIn. Ondernemingen kunnnen hier eigen discussiegroepen opstarten en zo visibiliteit creëren.

Pitchen op het web

Het kan interessant zijn om stakeholders te prikkelen voor PR stories. Bedrijven vergeten echter nog té vaak dat niet iedereen geïnteresseerd is in hun verhaal. Daarom is het beter om eerst wat huiswerk te verrichten om daarna de juiste mensen aan te spreken.  Pitches moeten tevens sexy en opvallend zijn, met voldoende waarde voor mediakanalen.

Content, content, content

We kunnen het niet voldoende benadrukken: content is king! Het is de boodschap die telt! Crëeer interessante content mét nieuwswaarde óf speel in op de entertainende waarde. Het internet geeft veel meer mogelijkheden dan een simpel persbericht. Video’s, cartoons, foto’s: de mogelijkheden zijn eindeloos. Daarentegen blijven journalisten vasthangen aan cijfers, studies en feiten.

Online persberichten

Op verschillende websites kunnen bedrijven gratis online persberichten plaatsen. We hebben reeds benadrukt dat journalisten niet vaak de tijd nemen om hiernaar te kijken, maar toch is het interessant om zo online aanwezigheid te creëren en beter te scoren op vlak van SEO – dankzij linkbuilding, relevante keywords en regelmatige posts op verschillende websites:

Bedrijfsblog

Een bedrijfsblog is een van de meest efficiënt kanalen om een groot publiek te bereiken. Waartoe draagt het bij?

  • Imago van het bedrijf bevorderen
  • Communiceren over nieuwe producten, nieuwe services, bedrijfsnieuws
  • Relaties aanknopen met bloggers/journalisten
  • SEO – betere vindbaarheid op het net via zoekmachines
  • Intern draagvlak creëren

Conversatie

Via alle social media kanalen kan men communiceren, reageren en inspelen op vragen en opmerkingen. Wanneer bedrijven startten, moeten ze de moderatie ervan natuurlijk ook kunnen bolwerken en kunnen inspelen op trends. Wat gebeurt er online? Handige tools hiervoor zijn:

  • Hootsuite
  • YouTube Insights
  • RSS Feeds
  • Facebook Insights
  • Google Analytics
  • Google Alert centers

PR struggles

Sociale media zijn het middel bij uitstek om te communiceren, dat staat als een paal boven water. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat social media tools aangedreven worden door technologie. Een effectieve social media strategie moet rekening houden met technische implicaties:

  • SEO matig schrijven
  • Opzetten en onderhouden van blogs, website, kanalen, ..
  • Kennis van CMS
  • Analytics lezen
  • Webapplicaties ontwikkelen

Dit durven professional services bedrijven weleens uit het oog te verliezen. Social media is meer dan posts plaatsen op een blog, of journalisten contacteren via Twitter. PR 2.0 vraagt simpelweg om nieuwe vaardigheden die schreeuwen om een integratie van verschillende sectoren en disciplines.

Wij kijken alvast uit naar de ontwikkelingen!

9 Comments

  1. PhiCo

    9 months ago

    ‘Sociale media zijn hét instrument bij uitstek om luidkeels om aandacht te vragen en te communiceren met allerlei stakeholders’

    Luidkeels roepen en “communiceren” om aandacht is niét de manier, laat staan eengarantie om effectief gehoord te worden. Misschien wel integendeel. Wie Social Media als een nieuwe ‘Bellenman’functie inzet, zal op veel onbegrip en tegenkanting mogen rekenen.

    Mvg

  2. Robby Mares

    9 months ago

    Hi Philippe,

    hoewel verschillende bedrijven social media tegenwoordig (verkeerdelijk) als ‘Bellenman’-functie aanzien en via die weg trachten (al dan niet luidkeels) te communiceren met hun verschillende doel- en belangengroepen, moet ik je gelijk geven dat dat eigenlijk niet de bedoeling is.

    Social media is volgens mij niet bedoeld als kanaal om luidkeels om aandacht te vragen, dat doen advertenties wel, maar dient (in mijn ogen) eerder als kanaal tot dialoog met de klant en verschillende doel- en belangengroepen. Eventueel zelfs om nieuws (bv. nieuw product) aan te kondigen maar veel verder dan dat zou het niet mogen gaan. Luidkeels om aandacht roepen via social media zal inderdaad eerder adversie opwekken bij de doelgroepen, vooral op vlak van PR-berichten. In alle talen zwijgen daarentegen is ook geen goede oplossing.

    In de volgende stelling: ‘Omdat online kanalen een zeer groot bereik hebben, brengen ze vaak veel meer impact teweeg en zorgen ze voor conversaties.’ Kan ik Sarah wel volgen aangezien het bereik van social media hoogstwaarschijnlijk groter zal zijn dan pakweg een online persbericht. Daar praat ze dan wel over conversaties (in tegenstellting tot luidkeels aandacht vragen) wat wel een doelstelling van social media mag zijn: trachten in dialoog te treden met de klant.

    Hoewel je met social media een groot bereik hebt, vind ik het persoonlijk een minder geslaagd kanaal voor PR. Wat denk jij hiervan?

    Mvg,

    Robby M.

  3. SarahV

    9 months ago

    @ Philippe

    Ik ga ermee akkoord dat je niet altijd luidkeels de aandacht moet vragen op sociale kanalen. (misschien is ‘luidkeels’ niet de juiste woordkeuze) Maar bedrijven kunnen wel aandacht vragen via sociale media.

    Ik merk dan ook op dat steeds meer PR kantoren social media integreren in hun strategieën. Hierbij vraag ik me dan af hoe ze dit doen en waarin ze tekort schieten?

  4. PhiCo

    9 months ago

    ‘Omdat online kanalen een zeer groot bereik hebben, brengen ze vaak veel meer impact teweeg en zorgen ze voor conversaties.’

    Social Media garanderen niet per definitie een zeer groot bereik. En als ze dat doen, ‘counter’ ik die stelling graag met volgende “Don’t count the people you reach, reach the people that count”, willen van impact en doordachte aanpak en inzet van social media in de overall comm-mix (crossline). Ik kom er later zeker/graag nog op terug :)

    @S

  5. PhiCo

    9 months ago

    Social Media binnen Digital PR hebben zéker hun nut en zijn vaak bijzonder krachtig. Daarbij gerekend Influencer Marketing disciplines bieden deze zeer sterke en vaak impactvolle ‘garanties’. Ook daarover later meer.

    mvg
    Philippe

  6. PhiCo

    9 months ago

    Excuses:

    > willen WE van impact en doordachte aanpak en inzet van social media in de overall comm-mix (crossline) SPREKEN

    / taalfout

  7. Adri

    8 months ago

    Via http://www.gratispersberichten.net kun je ook gratis persberichten posten. Dit is kosteloos en zonder reclame.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *