Social Media dominate Google Zeitgeist 2008

Google ZeitgeistElk jaar publiceert Google Zeitgeist een lijstje van de meest frequente zoekopdrachten van het voorbije jaar. Dat is vooral leuk, maar ook handig om tendensen te zien en trends voor het komende jaar te voorspellen. Zo zal het niemand verbazen dat de sterkste wereldwijde groeiers dit jaar “sarah palin”en “beijing 2008” waren. Op drie echter geen brandende actualiteit, maar “facebook login”. Is deze topscore van een social media site een toevalstreffer of kunnen we spreken van een tendens?

Als we de lijstjes voor België erbij nemen, zien we een gelijkaardig beeld.

Top 5 sterkste groeiers België:

  1. youtube (populaire video site)
  2. netlog (online community)
  3. facebook (online community)
  4. hotmail
  5. video

Top 5 meest gezochte termen België:

  1. facebook
  2. netlog
  3. skyrock (online community)
  4. iphone
  5. youtube

Ook in Nederland bezetten de social media sites plaats 1 en 2:

  1. hyves (online community)
  2. youtube
  3. marktplaats
  4. google
  5. weer

Het is duidelijk dat dit geen toeval meer is. Het belang van social media groeit zienderogen, en dat vertaalt zich op de zoekmachines. Je kan het nagaan: in bijna elk land staat een social media site hoog genoteerd in Google Zetgeist, van Maleisië tot Zuid-Afrika.

Zonder hier een sales pitch te houden, blijkt hieruit toch maar weer dat het belangrijk is om rekening te houden met social media in de optimale digitale mediamix van 2009. Verstandig omgaan met social media kan je als bedrijf of merk potentieel enorm veel bijbrengen, terwijl het onbesuisde gebruik ervan je meer schade dan baat zal brengen.

Denk voor de positieve kant van het verhaal maar aan een tijdschrift zoals Humo, dat een eervolle vermelding kreeg in een online reputatie management onderzoek van onze Gentse vrienden van bSeen. Aan de keerzijde van de medaille kan het aanspreken van social media ook ontaarden in een regelrechte doos van Pandora. Vraag maar aan Marc Coucke hoe het zijn E-Waves Phone Chip verging.

2 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *