Social media 101 – hoe omgaan met social media?

Veel bedrijven zijn bang om met social media te beginnen, maar wij denken hier anders over. Het risico van niet aanwezig zijn is veel groter, je moet al heel sterke fans hebben om je te verdedigen als je er zelf niet bent om een antwoord te geven.

Je kan dit vergelijken met pesten. De kans is klein dat iemand je helpt, tenzij je voor jezelf opkomt. Of in iets concretere termen. Wie wil BP verdedigen, als ze zelf niet communiceren wat ze doen en wat er mis gaat?

Wie is mijn merk? Integrated Marketing Communications

Iedere onderneming heeft wel een huisstijl, waar ook tone-of-voice onder valt. Het is maar een kwestie van deze te vertalen naar social media en ze consequent te gebruiken. Gebruik altijd dezelfde beelden om je merk herkenbaar te maken en gebruik een consistent woordgebruik. Een onderneming spreekt namelijk met één stem.

Twee mooie voorbeelden hiervan zijn Skittles en Barack Obama. Skittles heeft een wel erg unieke stijl. Met veel humor, zijn verpakking, naam en de regenboog kan Skittles zijn eigen stijl vertalen naar eender welk medium. Skittles praat op dezelfde manier op Twitter, Facebook en op zijn website en benut toch ieder medium maximaal. De kunst is dezelfde boodschap over te brengen op een gelijkaardige manier, zonder exact hetzelfde te doen. Ook Barack Obama kan zijn boodschap “Yes we can” vertalen naar social media, zonder de eigenheden van ieder medium uit het oog te verliezen.

Hoe omgaan met slechte commentaar?

Ten eerste moet je natuurlijk volgen wat er over je onderneming gezegd wordt. Het is niet voldoende om aanwezig te zijn op social media, je moet betrokken zijn. Als je weet wat er speelt kan je door snelle antwoorden te geven op een positieve manier problemen ontmijnen.

Slechte commentaar op social media is eerder een zegen dan een zorg: door de commentaar heb je de kans om samen met de klant een oplossing te zoeken en tegelijk de standpunten van je merk duidelijk te maken aan een grote groep. En natuurlijk is het altijd goed om te weten wat je klanten denken over je producten, het is voor hen dat je ze maakt. De feedback van je klanten, je belangrijkste doelgroep, is noodzakelijk om jezelf als bedrijf te kunnen verbeteren en om beter aan de wensen en behoeften van je klanten tegemoet te kunnen komen.

Slechte commentaar offline is een veel groter risico, omdat je hier niet op kan ingaan of – erger nog – niet weet dat het er is. Door meer klanten en fans op social media te engageren kan je voor deze offline risico’s een online oplossing bieden. Online en offline zijn namelijk niet zo verschillend van elkaar.

Wat kan ik delen? Niet altijd hetzelfde!

Het grootste probleem van veel merken is dat ze wel aan social media willen doen, maar hier niet al te veel tijd in willen steken. Dit zorgt voor een grote hoeveelheid geautomatiseerde berichten, die totaal niet engageren.

Bij social media moet je niet bang zijn om je menselijke kant te laten zien, het heet dan ook social media. Zoek interessante thema’s, waar je als bedrijf een meerwaarde kan bieden. Door interessante content op maat van je doelgroep te maken, wordt je inbreng zeker geapprecieerd. Interessante content is meer dan enkel tekst, maar ook foto’s en beelden die voor leuke interactie kunnen zorgen.

Hoe de conversatie starten?

Met social media starten is niet evident, je moet aan de wereld tonen dat je bestaat. De beste manier om dit te doen is door goede content te creëren die een conversatie kan starten. Maar natuurlijk zijn er nog enkele andere opties om op korte termijn meer effect te halen uit je social media strategie. Zo zijn veel gebruikers van social media gevoelig voor kortingen en incentives. Een goede wedstrijd, gericht naar je doelgroep natuurlijk, kan je campagnes een vlotte start bezorgen.

Hoe vaak moet ik praten en wanneer?

De frequentie van berichten is een punt waar je erg voorzichting mee moet zijn als je van traditionele media komt. Bij tv-en radiospots is het doel om zo hard mogelijk te roepen om toch enigszins aandacht te trekken. Bij social media zorgt dit eerder voor negatieve gevolgen. Zorg voor regelmatige updates, maar stapel ze niet te snel op. En vermijd ten allen koste overdreven commerciële berichten.

Als je interactie wilt met je klanten moet je ook rekening houden met het tijdstip van je updates. Als je merkt dat ze het meest actief zijn tussen bijvoorbeeld 14:00 en 16:00 is het natuurlijk ideaal om rond 14:00 een update te posten en tussen 14:00 en 16:00 een conversatie te hebben met je doelgroep.

Meten is weten

Hoewel je als mens praat op social media, moet je altijd het doel in het achterhoofd houden: je bedrijf ondersteunen. Het is dus belangrijk te weten wat het effect van je acties is. Welke social media hebben een effect en waar is het resultaat miniem? Zo kan je je tijd zo efficiënt mogelijk spenderen. Time is money. Je moet wel zeker vermijden in het begin te veel te verwachten. Social media marketing is een investering op lange termijn en in het begin moet je tevreden zijn met het bereiken van kleine doelen.

De social media (monitoring) tool HootSuite bijvoorbeeld laat je toe om je social media inspanningen te tracken. Maar ook via Google Analytics kan je het effect van je inspanningen grotendeels meten.

Social media gaan verder dan marketing

Al het bovenstaande geldt echter alleen voor de algemene bedrijfsaccounts. Natuurlijk zijn er ook al je personeelsleden. De beste manier om op één lijn te raken is samen met hen regels op te stellen, met andere woorden do’s & dont’s op vlak van social media. Dit gaat vooral over wat ze mogen en niet mogen zeggen met betrekking tot het bedrijf, in hun privé-leven heb je als bedrijf natuurlijk weinig reden om je te mengen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *