Social Deals: Facebook gaat concurrentie aan

Facebook Social DealsFacebook lanceerde zijn tweede deals program: Social Deals. De nieuwe deals zijn vergelijkbaar met de dagelijkse deals van Groupon. De oorspronkelijke “Facebook Deals” worden nu “Check-in Deals” genoemd om ze te onderscheiden van het niewe deals programma.

Check-in Deals

De oorspronkelijke Check-in Deals worden aan gebruikers gratis aangeboden en werken als conventionele coupons. Hierbij focust Facebook zich meer op aanbiedingen via mobiele mogelijkheden. De check-in deals zijn gebasseerd op location-based-advertising waardoor Facebook-gebruikers de dienst gebruiken door op een locatie in te checken en op basis van een kortingsbon een aankoop te doen.

Social Deals – wat is het verschil ?

Social Deals als een sociale gebeurtenis

Facebook Social-Deal

Facebook heeft de intentie om online ervaringen te vertalen in real-world ervaringen. Met zijn Social Deals wil het gebruikers en hun vrienden overtuigen om evenementen en ervaringen samen te plannen en te ontdekken. De Social Deals zullen dus niet altijd gepaard gaan met kortingen en draaien ook meer om sociale gebeurtenissen.

Social Deals delen

Er is een mogelijkheid om Social Deals te delen met vrienden of private invitaties te versturen. Facebook-gebruikers kunnen via berichten overleggen als groep vooraleer collectief een aankoop te maken. Vergelijkbaar met Groupon of LivingSocial, moeten Social Deals coupons op voorhand aangekocht worden met behulp van geld of Facebook-Credits. Je koopt dus online een voucher die offline kan ingeruild worden, waardoor dit ook meteen de eerste keer is dat Facebook-credits zullen worden ingezet voor het betalen voor producten of diensten.

Zoals bij de traditionele daily-deals, zullen Social Deals ook via nieuws-feeds, e-mail en fb-berichten verspreidt worden of potentieel aangeboden worden via Facebook-ads. Wanneer een gebruiker een social-deal liked, wordt die toegevoegd aan zijn nieuws-feed. Zo blijft de gebruiker op de hoogte en kan hij later evenuteel nog overgaan tot aankoop.

Facebook Social Deals

Handelaars zullen verplicht zijn om een Facebook fan-pagina aan te maken vooraleer ze kunnen deelnemen. Een aansprekende, actieve en up-to-date fanpagina van het bedrijf, evenement of dergelijke is dus een must.

Concurrentie

Het Social Deal programma zal uiteraard concurreren met Groupon, LivingSocial en andere deal sites. De stap van Facebook met zijn social-deals volgt op de aankondiging van Google’s Offers, wat eveneens ook een manier is om via online verkijgbare kortingsbonnen, korting te verkrijgen op producten of entreebewijzen. Beide openen hiermee de concurrentie met marktleider Groupon, een start-up die in twee jaar tijd uitgroeide tot de grootste aanbieder van kortingsbonnen op het internet.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *