SEO verandert ook in Europa – de Google panda update is aangekomen


In zijn gevecht tegen slechte zoekresultaten heeft Google vorige maand zijn algoritme in de Verenigde Staten aangepast om betere zoekresultaten weer te geven.

Google’s problemen met Panda

Het algoritme wordt door Google de Farmer update genoemd, maar op het internet is deze update beter bekend als Panda. De Google Panda Update zou sites die grotendeels content van lage kwaliteit hebben weren uit de zoekresultaten. Helaas is gebleken dat de poging van Google om zijn zoekmachine te optimaliseren verre van perfect was.  Teveel goede websites werden getroffen door de update.

Enkel Engelstalige sites zullen de gevolgen merken

De update van Google’s zoekmachine komt nu ook naar Europa. Op dit moment zal de Panda enkel Engelse resultaten beïnvloeden, maar het is erg waarschijnlijk dat andere talen, zoals het Nederlands, binnenkort ook de effecten van de update zullen ondervinden.

Gevolgen toch beperkt voor zoekmachine optimalisatie

Hoewel we op het eerste zicht sceptisch zijn ten opzichte van de update, is de huidige versie minder destructief dan de originele versie van vorige maand. Oorspronkelijk beïnvloedde de update 12% van de Amerikaanse zoekresultaten, nu nog maar 2%. De update die naar Europa komt is gebaseerd op de aangepaste versie.

Indien je originele content maakt met aandacht voor Google’s best practices voor SEO, zou de update je website enkel positief mogen beïnvloeden. Indien je toch problemen ondervindt, dan kan je op Google’s centrum voor webmasters terecht.

2 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *