SEO: 4 tips van de Google Panda Update

De Google Panda is de grote vijand van content farm
Vorige week is de Google Panda update geland in Europa. De gevolgen van de update lijken beperkt, maar toch heeft Google de SEO-wereld nogmaals wakker geschud. Google zit niet stil en probeert voortdurend zijn zoekresultaten te verbeteren!

Wij zetten de ‘best practices’ binnen SEO voor jou op een rijtje. Door je aan eenvoudige regels te houden wordt je website bijna immuun voor de negatieve gevolgen van Google’s updates.

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit

Een ranking op Google mag nooit een doel op zich worden, aangezien ze geen waarde heeft. Je klanten en mogelijke conversies moeten centraal staan. Voor content geldt: schrijf niet alleen voor een zoekmachine, maar ook voor de lezers.

Goede keywords zorgen voor een hoge ranking in Google. Maar je moet er natuurlijk voor zorgen dat mensen je artikels ook echt willen lezen. Content farms creëren echter vaak zeer veel content met relevante zoekwoorden aan een lage kwaliteit. Die zijn de grote vijand van Google Panda. Google is niet opgezet met die vorm van SEO en zal zijn algoritmes blijven uitvoeren tot het tevreden is met de getoonde resultaten.

Meer advertenties zorgen voor minder inkomsten

Een website vol advertenties is niet aangenaam voor de gebruiker. Vaak staan ze dan nog zo opgesteld dat je tijdens het surfen minstens één maal per ongeluk klikt op een ongewenst aanbod.

Google pakt dit probleem nogmaals aan met de Google Panda Update. Sites die teveel advertenties hebben ten opzichte van waardevolle content zullen minder goed scoren op Google. Een lagere Google ranking zorgt meestal voor minder bezoekers en minder bezoekers resulteert in minder opbrengsten.

Een website met overdreven veel banners

Beperk je advertenties en zorg dat je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk is!

Vergeet de robot niet!

Natuurlijk zijn er oplossingen om je slechte content te verbergen van de zoekmachines. Als je merkt dat je website slechte content en goede content mixt kan je een tag toevoegen aan de slechte content waardoor Google deze negeert:

<meta name=robots content=noindex></meta>

Hiermee geef je Google het signaal dat de pagina niet bezocht moet worden door crawlers en ook niet in de zoekresultaten moet voorkomen.

White hat SEO zal niet veranderen

De belangrijkste les die de Google Panda ons heeft geleerd is de waarde van solide white hat SEO. Gray hat en black hat technieken zullen voortdurend in het vizier van Google blijven en het risico lopen ooit een Panda of een ander moordlustig algoritme te irriteren.

White hat houdt in dat je content maakt die je merk ondersteunt en die de lezers ook echt willen zien. Daarnaast ga je je concentreren op een duurzame aanwezigheid in zoekmachines (voor Europa lees Google) door je aan Google’s regels te houden.

Hoewel grey en black hat betere resultaten halen op korte termijn, hopen we dat de meeste merken kiezen voor de veiligheid van hun online imago op lange termijn.

7 Comments

  1. Machiel Karels

    9 months ago

    Site’s vol advertenties zit niemand op te wachten. Het gaat om goede en unieke content. Echter, in het advertentieprogramma Adsense van Google stimuleren ze voortdurend om vooral grote blokken advertentiecode te plaatsen in het bovenste deel van de pagina.
    Bezoekers klikken dan vrij snel op die advertenties: kassa voor Google en voor de site-eigenaar. Probleem hierbij is wel dat de Bounce-rate van zo’n pagina vrij hoog ligt en de time-on-page-rate heel laag. Dat zijn precies twee zaken die Google in z’n Panda algoritme mee laat wegen. Hiermee schiet Google mijns inziens in z’n eigen hiel. Of zie ik het verkeerd?

  2. Robby Mares

    9 months ago

    @Machiel

    Inderdaad, sites vol advertenties zijn storend en komen slecht over. Vooral het design van AdSense advertenties vind ik afschuwelijk.

    De stelling die je maakt ivm de bounce rate en time-on-page vind ik zeer interessant. Websitebeheerders van zulke sites zullen hun content sterk moeten opwaarderen (en de advertenties verminderen of subtieler maken?) om niet bestraft te worden door het algoritme.

    Ik vermoed anderzijds wel dat Google zulke sites in berekening zal nemen want zoals je zegt gaan ze niet in hun eigen zakken zitten… Nu moet ik wel zeggen dat veel van zulke ‘AdSense sites’ in veel gevallen content farms of sites van mindere kwaliteit zijn wat wilt zeggen dat die sites sowieso bestraft zullen worden.

    Welke invloed dit gaat hebben op de inkomsten van AdSense en hoe Google hierop gaat reageren, valt (denk ik) wat af te wachten.

    Mocht iemand hier een andere mening over hebben of wat background info hebben over dit onderwerp, laat het ons dan zeker weten!

    Alleszins bedankt voor je bijdrage Machiel!

    Robby

  3. tom

    9 months ago

    Snap uberhaubt niet dat mensen hun site vol willen gooien met advertenties.
    Als google zelf al aangeeft dat je via google adsense max drie advertenties mag/kan
    plaatsten dan is met een beetje logisch nadenken dat 3 advertenties nog oke is in google termen. Als je in je achterhoofd houd dat wat je doet niet alleen goed voor jezelf moet zijn maar ook wat google goed vindt zal je ranking beter worden.

  4. Machiel Karels

    9 months ago

    @Robby: We zijn nu enkele maanden verder en ik zie globaal het volgende resultaat op m’n site’s: Een aantal pagina’s die op algemene zoekwoorden hoog scoorden, zijn gezakt in bezoekersaantallen. Echter, veel andere pagina’s met bezoekers met specifiekere zoektermen zijn behoorlijk gestegen. Ik heb op m’n site nogal wat content, dus per saldo ben ik er op vooruit gegaan. Temeer ook omdat die laatste groep bezoekers kwalitatief beter is. Ze zoeken specifiek, krijgen precies wat ze willen en klikken ook op duurdere advertenties. Wat mij betreft is de Panda update voor zowel bezoekers als voor mij goed geweest.

    @Tom Als je een beetje traffic hebt, is het best lucratief om advertenties op je site te zetten. Jammer genoeg slaan veel site-eigenaren hierin door en plempen de hele boel vol met advertenties, zodat er van de werkelijke content weinig over blijft. Stom genoeg zijn dezelfde mensen vaak ook niet in staat om zelf goede content te genereren. Dergelijke site’s worden nu dus met de Panda update afgestraft.

    Als je het goed doet, is het hebben van een goede contentsite heel lucratief. Een dagje werken aan een nieuw artikel kan je meer opleveren dan een dagje in loondienst werken. Je krijgt het alleen wat meer uitgesmeerd in de tijd uitbetaald.

  5. Robby Mares

    9 months ago

    @Machiel,

    Positieve resultaten dus! De laatste aanpassingen aan het Google Search algoritme, waaronder de Panda update, zorgen er inderdaad voor dat relevantere sites en pagina’s meer beloond worden. Mensen beginnen ook steeds meer specifiek te zoeken en zoekopdrachten bestaan dus meer en meer uit meerdere woorden (long tail keywords). Als je je op die woordencombinaties richt, zal je dankzij de Panda update dus beter (kunnen) scoren. Algemene woorden heb je sowieso al meer concurrentie voor en algemeen is niet specifiek en in bepaalde gevallen dus ook minder relevant.

    Ten slotte is het ook zo dat des te specifieker je content is, des te relevantere advertenties je kan koppelen aan die content waardoor de CTR dus ook zal stijgen.

    @Tom & @Machiel Hoewel AdSense (en eigenlijk alle vormen van advertentie op je site) inderdaad lucratief kunnen zijn, kan Google je hier inderdaad wel op af rekenen. Zoals Tom zegt, stelt Google zelf voor om maximum 3 ads (of advertentieblokken?) op je site te plaatsen. Meer advertenties én dus advertenties die de content ‘verstoren’ wordt afgestraft door Google. Oppassen is dus de boodschap. Advertenties moeten en kunnen bijdragen aan je site maar de content, en eigenlijk dus de bezoeker, moet voorop gesteld worden.

    Thx voor jullie reacties!

    Robby

    Ben blij dat de Panda update voor jouw site goed uitgedraaid is!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *