Search marketing uitgaven groeien met 82% in België

Dat blijkt uit de IAB AdEx studie die vanmorgen werd gepresenteerd door Patrick Hermie (MediaH) en Stéphanie Radochitzki (Media Contacts). Deze studie peilt naar de online advertentieuitgaven voor 2006-2007, en geeft een voorspelling voor wat 2008 zal brengen.

De totale online advertentiemarkt groeide in 2007 met zo’n 41% in vergelijking met 2006. Dat brengt het totaal GIP op precies 77.656.628 euro. In een Europese context is deze stijging vrijwel gemiddeld. Duitsland groeit sterker (+43%), de Nederlandse markt is al wat meer matuur (+29%).

Als we de marketingmix per kanaal bekijken, zien we dat display advertenties nog steeds het gros van alle uitgaven vertegenwoordigen. Keyword-buying is goed voor de tweede plaats met een aandeel van 17,8%. Dat maakt een gigantische stijging van 82% in 2007 in vergelijking met 2006.

Kleine kanttekening: deze cijfers zijn enkel gebaseerd op wat agentschappen, regies en enkele grote adverteerders aangeven dat ze spenderen op zoekmachines. De adverteerders die hun campagne in-house managen of laten beheren door Google zelf (begrijpen wie begrijpen kan) zijn niet opgenomen in de resultaten. Het is meer dan waarschijnlijk dat dit nog steeds een groot stuk van de koek vertegenwoordigt, maar de mensen van Google zwegen vanmorgen in alle toonaarden.

Je kan de volledige presentatie downloaden in het Knowlegde Center van IAB Belgium.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *