Resultaten Search Engine Marketing Survey

Gisterenavond waren we present op het IAB Netcafé in het Fortis gebouw te Brussel. Het Net Café is een informele debatavond over een specifiek internetthema waar telkens veel co(ncu)llega´s op aanwezig zijn.

Tijdens dit Netcafé werden de resultaten onthuld van de eerste Search Engine Marketing Study, een studie over het gedrag van Belgische internauten ten opzichte van de zoekmotoren. Het doel van deze studie is om een standaard te stellen over SEM en Belgische consumenten en zo geloofwaardigheid tegenover adverteerders in te winnen. De studie werd uitgevoerd door de IAB TaskForce "Search Engine Marketing" en werd gesponsord door QueroMedia, Extenseo, Publicityweb en bSeen.
Het onderzoek werd uitgevoerd in juli van dit jaar door InSites Consulting, een buro dat verantwoordelijk is voor vele online surveys en studies. Target van deze studie was de Belgische internet gebruiker tussen 12 en 65.

De belangrijkste bevindingen en resultaten vatten we voor u graag even samen.

Wanneer de vraag gesteld werd hoeveel personen een bepaalde bron gebruiken om commerciele informatie te vinden, antwoordden 1 op 3 ondervraagden dat zij internet zoekmotoren gebruiken op een dagelijkse basis. Qua bekendheid is Google de onbetwiste nummer één met 100% bekendheid, Yahoo! komt in als tweede met 81%, en Live/MSN Search derde met 63%.

Usage frequency for commercial info

Search Engine Awareness

De zoekmotor die bij de ondervraagden als eerste in gedachten kwam is eveneens Google. Gebruikers zoeken voor 62% van de respondenten meer dan één maal per dag op Google, hiervan gebruikt 47% de zoekmachine meerdere malen per dag. Bij zowel Yahoo! als MSN Search liggen de resultaten veel lager, met name 7% gebruikt deze motoren meer dan één maal per dag.

Een verrassend resultaat is dat meer dan de helft van de ondervraagden (59%) verder zoekt dan de eerste 3 pagina´s vooraleer hij een nieuwe zoekopdracht zal invoeren.

Behaviour when not finding searched info

Belangrijk ook voor de commerciëlen onder ons is dat iets meer dan de helft van de deelnemers op de hoogte is dat er zoiets bestaat als "sponsored links". Van deze mensen geeft ook 78% to dat zij reeds doorgeklikt heeft op deze links. Bijna 70% zegt beïnvloed geweest te zijn door een zoekmachine voor een aankoop (online of offline).

3 Comments

  1. Marnik Dhoore

    16 months ago

    Hey QueroMedia members,

    Ik wil jullie bedanken om onze naam te vermelden op jullie blog. Sportief en sympathiek. Veel succes nog. Groeten Marnik

  2. Hans Mampaey

    16 months ago

    Gezonde concurrentie is een plus !

  3. Tim Huijbers

    16 months ago

    De grafieken zijn alleen wat lastig te lezen, is er een direct link van het onderzoek in PDF?




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *