Procter&Gamble ontslaat 1600 medewerkers omdat Facebook & Google gratis bezoekers brengt

CEO Robert McDonald van Procter&Gamble heeft een aantal kwade advertentie executives op z’n nek gehaald door te stellen dat Google en Facebookgebruikers ‘gratis’ zijn. Robert, toch niet echt de eerste de beste, van niet het eerste het beste bedrijf, Procter & Gamble, met zo’n globale advertentiebudget van 10 miljard dollar.

En hij heeft gelijk, Google en Facebookverkeer is gratis

De kanttekening is natuurlijk dat je iets te zeggen moet hebben op deze online media kanalen, tenzij dat je al uw bezoekers wenst op te kopen via advertenties. Het is alvast een betalend alternatief dat Facebook en Google best prima vinden. Dat iets te zeggen hebben komt natuurlijk niet vanzelf. Een gedegen strategie over wat en hoe je het zegt helpt natuurlijk wezelijk in het aantrekken van die gratis bezoekers.

De ad execs komen natuurlijk vertellen dat old-fashioned advertising een zeer grote bijdrage hebben gekend tot deze gratis bezoekers op Facebook en Google. Maar het omgekeerde vergeten de advertentiejongens ook vaak. Dat niet-betaalde bezoekers ook een bijdrage leveren op het resultaat van advertentiecampagnes. Google Analytics laat dit prima zien via de’ multichannel conversion’ rapportering. Welke verschillende kanalen werken samen, supporteren elkaar in het eindresultaat.

En effectief, vaak zien we bij klanten dat een groot deel van het eindresultaat gerealiseerd wordt via verschillende kanalen (advertenties, direct verkeer, niet-betaalde bezoekers, maar ook email en sociaal verkeer).

http://www.businessinsider.com/why-ad-execs-are-furious-after-pg-ceo-said-hits-on-facebook-are-free-2012-2

Facebook vermeld P&G in IPO prospectus

Dat P&G vermeld wordt in de prospectus is niet zo raar. Al doelt Facebook uiteraard op de meerwarde die het brengt via zijn bezoekers en de targetingmogelijkheden. De mogelijkheden van betaalde targetting is één van de speerpunten van Facebook uiteraard. Maar of de koers/winst verhouding voor Facebook waarvan sprake,  nl 100, gerechtvaardigd is? Dat is zeer de vraag. Al heeft Facebook tov van verhoudingen tijdens de internetbubble (tot 150 K/W) reeds bewezen groeiend winstgevend te zijn.

Robert McDonald

Boyscout & West Point (Miltary Academy) graduate Robert Mc Donald is sinds 2009 CEO Procter & Gamble. Een leuke introductie om hem te leren kennen en hem te horen praten over “value-based leadership” kan je op de PG.com site vinden. (http://www.pg.com/en_US/company/purpose_people/executive_team/values_based_leadership.shtml) Dat hij in 2011 een slordige 16 miljoen compensatie ontving werd ons voorgerekend op http://investing.businessweek.com/research/stocks/people/person.asp?personId=983031&ticker=PG:US

Robert verhoogde het advertentiebudget over de afgelopen 2 jaar met zo’n 24 percent. Jammer genoeg volgde sales slechts met 6%. En dan komen de costcuttings en worden gratis bezoekers ineens naar waarde geschat. Waarom kickt iedereen zo op advertising? en worden gratis bezoekers als minderwaardig ervaren? Why oh why?

Executive Summary

Wat? Zijn Google en Facebook-bezoekers gratis? echt?
En? CEO Procter&Gamble wil alvast minder adverteren en meer gratis bezoekers ontvangen…

2 Comments

  1. PhiCo

    10 months ago

    Op eerste gezicht lijkt me dit een mooi staaltje van (voorlopig ) ontbreken van degelijke community x conversation x conversion model of strategie. Het gigantische budget dat P&G over beschikt (en gezien hun business model en talloze brands en subbrands) lijkt het me vooral verstandig een relatief groot deel in eerder vermeld te investeren. P&G’s brands zijn zo sterk ingeburgerd in ons dagelijks leven, dat “classic online advertising” hoogstvermoedelijk te weinig rendabel is geworden. Dat is, als je het mij vraagt, eigenlijk een goed teken. Een evenwichtige verdeling via SEA’s, social media marketing en highly targetted online advertising (banners voor branding) lijkt me nu strategisch de grootste en slimste zet.

    Vrijgekomen budget of verschuiving erin (alsook personeel) zou dus beter ingezet worden voor dat model. Zo kan een groot deel mensen behouden blijven, en kan hun ROI en ROA veel beter scoren.

    Ontslaan omwille van gratis verkeer of gelijkaardige argumenten, houden m.i. geen steek.

    Benieuwd hoe ze het verder gaan aanpakken.

    All best

  2. Tom Bogaert

    10 months ago

    hi phico. Het is moeilijk om te beweren dat P&G geen kaas zou hebben gegeten van marketing. OK, kort door de bocht van Bob McDonald. Ik kan me ook moeilijk van de indruk ontdoen dat er te weinig durf is binnen grote, eerder traditionele adverteerders.

    De moeilijkheid bevindt zich dan ook om met een juiste timing en in de juiste verhouding de switch naar digitale marketing te maken. Niet zo eenvoudig: van massa-media naar targeted media.

    Crisisgeluiden helpen hier evenmin bij, kijk maar naar het opleven van tv-advertentiebudgetten.

    Bedankt voor jou visie!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *