Personalized Google Ads

In de blogosfeer gonst het van de geruchten rond het gepersonaliseerde zoeken van Google. Op de persoonlijke weblog van Wiep Knol is een leuk experimentje uitgewerkt. Aan de hand van je zoekopdrachten worden gepersonaliseerde advertenties getoond. Toch even testen of deze functie in België ook geactiveerd is.

Tja, het is de periode van de koopjes: (klik op de images om ze te vergroten)
koopjes 1

Oh ja, ik zoek nog een vakantiehuisje in la bella Italia:

vakantiehuisjes italie

En wat gebeurt er als ik terug koopjes zoek?
koopjes 2

Dat zijn 4 gepersonaliseerde ads op de eerste pagina! Google koppelt dus binnen dezelfde sessie zoekopdrachten op een slimme manier aan mekaar. Het wordt dus alsmaar belangrijker om in de opbouw van advertentiecampagnes rekening te houden met gepersonaliseerde search.

Zoals je ziet, ben ik niet eens ingelogd via iGoogle. Hoe de personalisatie juist in zijn werk gaat, verklaart Google zelf in een berichtje op SearchEngineLand:

“What you´re seeing is that we look at the user´s previous query and see how well it intersects with the current query. If it´s significant, we´ll use it to help targeting on the current query. We simply look at what´s in the referring URL (every time you load a web page, the HTTP header includes your previous URL as the “referrer”).”

2 Comments

  1. Tom Bogaert

    16 months ago

    Gewoon op gevoel ben ik er niet van overtuigd dat dit de ‘search experience’ ten goede komt. Dit wil ook zeggen dat de advertenties van adverteerders verschijnen op zoektermen die niet werden geselecteerd?

    Het belang om op te volgen wat er met je advertenties gebeurt, op welke woorden je werkelijk zichtbaar bent/aangeklikt wordt, neemt hiermee nogmaals toe.

    De functionaliteit die Google stilaan biedt is zo divers, zo groot aan het worden, dat leken hiermee nog moeilijk kunnen omgaan. Niettegenstaande dat Google dan weer ‘automatische’ campagne optimizers aanbiedt, die het vanzelfsprekend moeten doen lijken. Hoeveel adverteerders zouden overspenderen? De onzekerheid speelt Google in de kaarten.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *