Personalised Search

Google is uitgekomen met web history. Al je nodig hebt om uw web historiek bij te houden en je eigen opgezochte informatie binnen handbereik te houden is een Google account en Google toolbar geïnstalleerd hebben. En waarom is de titel dan ‘personalised search’???

Ooit al eens een boek gekocht op Amazon.com? Reeds tijdens je eerste aankoop gaan de voorgestelde boeken, cd’s, dvd’s en zo meer op u afgemeten zijn. “U heeft dit boek in uw winkelkarretje, anderen kochten er dit boek of cd bij…” Door middel van data mining op het klantengedrag van duizenden klanten gaat men proberen u zaken voor te stellen waar jij geïnteresseerd in kan zijn. En die voorstellen zijn voor een ieder anders… juist ja, dat is personalisatie!

Eerst en vooral betekent personalisatie dat Google, Yahoo! en MSN Live meer over de zoeker weten. Het is nu al reeds mogelijk om een ietwat hogere prijs te betalen bij Microsoft voor kliks van bezoekers die aan een bepaald demografisch profiel voldoen. En waarom zou het daarbij ophouden? Zou niet ieder bedrijf bereid zijn net wat meer te betalen om hun doelgroep beter te bereiken? Of om bvb in een advertentie te verschijnen net als de zoeker de website van een concurrent heeft bezocht?

Die berg aan zoekinformatie (o.a. vergaard door bovenstaande services én laat ons niet vergeten dat er duizenden gebruikers van Google Analytics zijn om hun website analyses te doen) is meer dan enkel een interessante ontwikkeling om de voorgeschotelde resultaten op een zoekopdracht nog relevanter te maken voor de zoeker. Ik denk dat de evolutie naar personalised search de fundamenten van het huidige search marketing wereldje duchtig zal doen schudden.

Want wat betekent dit dan voor de organische resultaten? In een zoekmachine wereld waar niemand nog voor iedereen tezelfdertijd consistent op nummer 1 rankt voor bepaalde zoektermen, zullen de SEM bedrijven moeten terugvallen op STP (Segmentation, Targetting & Positioning). Momenteel is de enige segmentatie bij zoekmachines op basis van zoekterm. Met personalisatie zal echter elk zoektermsegment kunnen onderverdeeld worden in demografie, geografie, firmografie, psychografie, web historiek,…

Marketing zal mijns inziens het belangrijkste woord worden in ‘search marketing’.
Leve STP ;-)

2 Comments

  1. Tom Bogaert

    17 months ago

    Waarom zou ik bereid zijn meer te betalen voor behavioural targeting? Op het moment dat er dient betaald te worden voor user-profiles, zoals die vandaag de dag nog worden verkocht door de comscores van deze wereld, zou je dit nog kunnen verdedigen. Maar in het geval van Google lijkt me de extra ‘gratis’ services die ze bieden, hun toolbar, en andere middelen Google toe te laten deze demografische verrijking aan te kunnen bieden zonder bijkomende kost. Voor Google zal deze demografische info niet meer zijn dan het aanbieden van een feature, zoals Microsoft Adcenter deze ook al kan aanbieden. De kwaliteit van de demografische info is momenteel ook nog niet van die kwaliteit om zekerheid te hebben over de profielen. Denk maar aan gemeenschappelijk gebruikte pc’s.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *