Pdf: moordend voor je Google-ranking of net dodelijk efficiënt?

Kan Google pdfs indexeren?

Een pdf is nog altijd een bijzonder populaire online tool. Dat heeft het ‘portable document format’ uiteraard te danken aan zijn grote gebruiksgemak. Van persbericht tot case study, in pdf-formaat zijn ze vlot leesbaar en gemakkelijk te downloaden. Bovendien zijn ze ook nog eens printvriendelijk. Maar is het pdf-formaat ook goed voor je SEO? Wij zochten het voor je uit.

Pdf: minder old school dan je denkt

Een pdf is veel meer dan een geoptimaliseerd Word-documentje. Onmisbare SEO-ingrediënten zoals keywords en meta descriptions zijn namelijk eenvoudig te integreren. Ga naar ‘Properties’ in het menu van Acrobat en klik vervolgens op ‘Description’. Daar kan je alle metadata invullen. Bovendien kan je in je tekst zelf de nodige links opnemen, zodat ook je link building geen verloren zaak is. Doorlinken naar de pdf zelf is natuurlijk ook perfect mogelijk.

Kan Google pdf’s indexeren?

pdfEen heel belangrijk criterium voor SEO-succes is de mate waarin je content leesbaar en indexeerbaar is door zoekmachines. Op dat vlak zit het met pdf’s wel snor. Tenminste, als je pdf is aangemaakt op basis van tekst, zoals een Word-document. Ligt een afbeelding aan de oorsprong van je pdf, dan zal Google erop afknappen.

Pdf: rampzalig voor je webnavigatie

Een van de grote nadelen van pdf’s is dat je het totaaloverzicht verliest. En laat een duidelijke en logische opgebouwde websitenavigatie nu net een grote SEO-troef zijn. Google-gebruikers die op een pdf uitkomen, kunnen niet doorklikken naar andere categorieën op je website. Niet meteen bevorderlijk voor de gebruikservaring. Pdf’s zijn dus allerminst een goed vertrekpunt om je websitestructuur op te bouwen.

Gebruik een pdf nooit als vervanging van een webpagina.

Click to tweet!

Pdf’s en HTML: water en vuur

HTML is een erg flexibele opmaaktaal die je onder meer toelaat om foto’s via tags te optimaliseren voor zoekmachines. Terwijl HTML dé troef is van webpagina’s, kunnen pdf’s hier geen gebruik van maken. Het hoeft geen betoog dat dit een serieus nadeel is voor je SEO.

Moeilijk te tracken met Google Analytics

Nog een probleem met het pdf-formaat is dat je het amper kunt tracken. Google Analytics kan alleen pdf-tracking uitvoeren via onclick event tracking of via een virtuele page view. Hierdoor krijg je maar een beperkt inzicht in je SEO-prestaties en wordt het dus een stuk moeilijker om je strategie gericht bij te sturen.

Conclusie: pdf’s zijn een aanvulling, geen steunpilaar

Zoals wel vaker bij pro’s en contra’s ligt de waarheid in het midden. Pdf’s hoef je zeker niet af te schrijven en vormen zelfs een uitstekende aanvulling op je website. Denk maar aan een persbericht: journalisten willen niets liever. Tegelijk mogen pdf’s nooit als vervanging dienen van een webpagina. Voor je website zijn ze een leuk extraatje, geen steunpilaar. 

Als toemaatje nog enkele tips:

  • Geef je pdf een SEO-vriendelijke bestandsnaam
  • Zorg dat je bestand niet te zwaar is
  • Gebruik headings
  • Pas op met duplicate content (nooit dezelfde inhoud in pdf én HTML)

Inspiratiebron: Search Engine Land

Executive Summary

Het portable document format of pdf is minder nadelig voor je SEO dan je op het eerste gezicht zou denken. Zo kan je het bestandsformaat metadata en links meegeven en is het perfect indexeerbaar. Tegelijk zijn er ook heel wat nadelen, zoals de incompatibiliteit met HTML. Beschouw pdf’s dus niet als de basis voor je SEO-strategie, maar als een leuk extraatje.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *