Payperpost vecht terug en introduceert RealRank

google vs payperpostPayperpost, een netwerk dat bloggers betaalt om posts (posties) te schrijven over de adverteerders van het netwerk, liep enkele weken geleden op een aanpassing van het google algoritme die algemene paniek deed onstaan bij de payperpost-bloggers. Al deze bloggers blogs kregen een google pagerank 0. Google liet de wereld nog even weten dat het Google is die de wet dicteert, daarin verschillen ze niet van Microsoft, al doen ze dit alsof ze de wereld verbeteren. Wetende dat de bloggers betaald worden op basis van hun pagerank vormde dit wel een probleem uiteraard.

Payperpost liet het hier uiteraard niet bij en ging op zoek naar een alternatief, waarbij ze niet afhangen van een externe parameter zoals de pagerank. Origineel is de RealRank niet. Het is gebaseerd op o.m. werkelijke website statistieken en andere factoren. Met z’n 100.000 payperposters heeft payperpost normaal gezien wel voldoende basis om in hun ecosysteem het businessmodel zo te ‘tweaken’ dat het een blijvende concurrent is voor Google, die blijft beweren dat ze concurrentie dulden en niet opzettelijk weren uit hun zoekresultaten.

Payperpost wordt vaak verweten dat het enkel voor bijkomende linkbuilding zorgt, maar weining effectief zou zijn naar directe return (verkoop) toe. Als het indirect werkt zal het ook wel goed zijn zeker. bezoekers zijn bezoekers, branding is branding en indirecte voordelen (verkoop doordat je zoekmachine posities verbeteren) zijn ongemeen belangrijk. Ik ben er trouwens van overtuigd dat payperpost in combinatie met ‘social’ eigenschappen (socialspark, waarmee ze reeds bezig zijn) uitermate effectief kan worden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *