Onlyhumans

AlgemeenGuerrilla MarketingSocial MediaMeer topics videoViral marketingVirale campagneVirale marketingWWF

10.04.2013 - Creativity

Originele campagne van WWF vestigt aandacht op regenwoud

Elke vier minuten wordt een terrein ter grootte van een voetbalveld omgehakt in het Braziliaanse regenwoud. Met de regelmaat van de klok worden we met zulke cijfers geconfronteerd, maar toch blijft het voor veel Westerse mensen een ver-van-mijn-bed-show. Niet alleen is het Braziliaanse regenwoud voor velen de andere kant van de wereld, we hebben ook moeite om de harde realiteit te vatten. Zelfs Brazilianen zelf blijken maar matig geïnteresseerd in deze problematiek.

WWF kwam daarom met een knappe campagne die de aandacht trekt met iets waar veel Westerlingen en Brazilianen wel van wakker liggen, namelijk voetbal. Elke 4 minuten worden stuk regenwoud ter grootte van een voetbalveld omgehakt, dus waarom dit niet expliciet in beeld brengen, tijdens een voetbalmatch?

De Braziliaanse tak van het WWF hijackte het beeld tijdens een belangrijke voetbalmatch van het Braziliaanse vrouwenteam, en veranderde het gezond groene gras in muf bruin gras, dat symbool stond voor het regenwoud dat terzelfdertijd werd omgehakt. Het resultaat zie je in onderstaande video.

Veel aandacht voor deze campagne

De video eindigt met de schokkende boodschap waarmee we dit artikel begonnen. Wat ons betreft alvast een geslaagde manier om de aandacht te trekken voor deze problematiek. Dat wordt ook bevestigd in de cijfers. Het aantal bezoekers naar de website van het WWF steeg na deze campagne met 73%. Bovendien kreeg deze campagne ook veel aandacht op sociale media.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans