Organiseer je social media marketing met HootSuite

hootsuite social media marketingSteeds meer merken vinden hun weg naar verschillende sociale netwerken. Het is de manier bij uitstek om informatie over je bedrijf en merk de wereld in te sturen. Voor de social media marketeer is het echter moeilijk om een structuur te vinden in het bos van de vele kanalen, profielen en accounts. De oplossing hiervoor is de social media tool HootSuite!

HootSuite: beheer je social media marketing

Met de grote verscheidenheid aan social media is het voor geen enkel bedrijf zo dat de doelgroepen zich enkel op één kanaal bevinden. Daarom is een goede online marketeer aanwezig op meerdere sociale netwerksites en liefst op zo veel mogelijk. Dat betekent dat hij een grote hoeveelheid aan statussen, posts en profielen moet updaten wat kan leiden tot een onoverzichtelijke geheel.

Hootsuite is een social media management systeem dat de social media marketeer in staat stelt de marketing op social media eenvoudig te beheren. In tegenstelling tot  tools als TweetDeck en Seesmic is HootSuite web-based, waardoor de gebruiksvriendelijke interface kan bestuurd worden vanuit de web browser. Het basispakket van HootSuite is gratis en hiermee kan je tot 5 profielen beheren. Maar er is ook een HootSuite Pro voor 6$/maand, met de mogelijkheid tot het beheer van meer dan 5 profielen en met meerdere features.

Welke interessante features heeft HootSuite te bieden?

1. Teams beheren

De controle over de social media van een bedrijf begint bij het beheer. Wie heeft toegang tot welke profielen? Marketing teams veranderen vaak waardoor de hoofdbeheerder ervoor moet zorgen dat de juiste mensen toegang hebben tot de juiste profielen zonder dat er verschillende paswoorden moeten circuleren.

Dave Olson, marketing directeur bij HootSuite, geeft in een gesprek met Mashable aan dat het systeem is ontworpen door een bureau dat zijn eigen problemen met social media opgelost wilde zien. Daarom is HootSuite ideaal voor marketing teams en organisaties.

Dat HootSuite ook binnen de eigen onderneming een veelgebruikt tool is, maakt van de helpdesk en en de blog zeer interessante plaatsen voor andere gebruikers. De ervaring van de HootSuite werknemers wordt direct gebruikt om de gebruikers van buiten het bedrijf te bedienen met expertise.

2. Beheer vanuit het dashboard

Het dashboard van HootSuite is overzichtelijk en geheel door de gebruiker te organiseren. Men kan de tabs organiseren naar account, netwerk of content. Zo heeft de marketeer een duidelijk overzicht over de verschillende conversaties die gevoerd worden over de netwerken. Dit maakt het dashboard ideaal voor de community builder die dagelijks de interactie aangaat met zijn doelpubliek.

Een zeer interessant onderdeel van HootSuite is het plannen van posts in de toekomst. Zo kan je  tot 50 posts automatiseren tot zo ver in de toekomst als je zelf wilt. Dit zorgt voor een lichtere werkdruk. Bovendien kan je de optimale tijdstippen uitkiezen om je updates te posten.

3. Analyseer prestaties

Als je zoveel tijd steekt in social media dan wil je ook weten wat de resultaten zijn van je werk. HootSuite biedt daarom een analyse functie aan die prestaties van je verschillende accounts bijhoudt. Aan de hand van die prestatierapporten kan je vervolgens overgaan tot gerichte optimalisaties van je social media marketing. HootSuite biedt zelfs de mogelijkheid om via je Google Analytics account die reports te analyseren

[vimeo]http://vimeo.com/20820336[/vimeo]

Om je social media marketing beter te beheren, is een goed management tool een echte must. Probeer daarom zeker eens de gratis versie of de Pro versie van HootSuite en laat ons weten wat het voor uw bedrijf heeft betekend.

4 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *