04.04.2011 - Technology

Opt out vriend of vijand van e-mailmarketing?

Een onderzoek van Exacttarget bekijkt social media en e-mailmarketing vanuit een iets minder traditioneel oogpunt. In plaats van te onderzoeken welke acties je social media marketing kunnen ondersteunen, kijkt dit onderzoek naar de redenen waarom klanten niet (meer) geïnteresseerd zijn in de boodschap van je merk.

In een eerste deel gaan we dieper in op e-mailmarketing. E-mail is nog steeds een enorm belangrijk medium voor veel e-marketers. Uit het onderzoek blijkt dat dit ook met goede redenen is. Zo lezen 83% van de online consumenten in de VS dagelijks hun e-mail. En 93% is zelfs ingeschreven op minstens één nieuwsbrief van een bedrijf.

E-mail spamming is de belangrijkste reden voor opt out

Het slechte nieuws is echter dat e-mailmarketing niet altijd even effectief is. Zo hebben 91% van de e-mailgebruikers zich uitgeschreven van een nieuwsbrief. De belangrijkste reden (54%) voor deze opt out is een overdosis aan e-mails. Maar deze overload is niet de enige reden dat klanten zich aflsuiten van je boodschappen.

De tweede grootste reden (49%) dat klanten de relatie beëindigen is teveel herhaling. Veel nieuwsbrieven vertellen elke keer hetzelfde verhaal en bieden weinig meerwaarde, waardoor ze vaak saai en nutteloos worden. Als je dit combineert met een overdosis aan berichten zal de breuk snel gebeuren.

De derde belangrijke reden voor een scheiding ligt niet zozeer bij de e-marketers. 25% heeft nooit interesse gehad in je boodschap. Door wedstrijden en voordelen te bieden trek je ook groepen aan die je boodschap niet wensen. Nadat ze van hun voordelen genoten hebben, wensen ze niet meer van je onderneming te horen.

Echtscheiding of vechtscheiding?

Hoewel een scheiding nooit aangenaam is, is ook in e-mailmarketing een positieve aanpak nodig. 84% van de klanten die je e-mails niet meer willen krijgen zeggen dat dit geen impact heeft op hun aankoopgewoonten. Het is dus erg belangrijk om de opt out van je e-mail nieuwsbrief makkelijk te laten verlopen om zo geen frustraties te creëren.

67% gebruikt de opt out-optie als ze je mails niet meer willen ontvangen. 17% verwijdert je berichten zonder deze te lezen. 8% zet je mails direct bij spam/junk en 6% negeert je mails. Slechts 2% stelt een filter in om je mails definitief uit hun inbox te weren.

Wat hebben we vandaag geleerd?

1. Spreid je mailings!

Teveel e-mails op een korte tijd zorgen voor slechte gevoelens ten opzichte van je e-mails en je merk.

2. Stuur geen e-mails, tenzij je iets nieuws te vertellen hebt.

Het heeft geen nut om elke week een nieuwsbrief te sturen als je geen nieuwe content hebt.

3. Houd enkel wedstrijden en promoties die relevant zijn voor je merk.

Een iPad 2 is cool om weg te geven, maar voor een bedrijf van hondenvoeding trekt het niet de juiste klanten aan.

4. Een scheiding betekent zelden dat de klant niet meer van je houdt.

Opt out betekent slechts dat de klant geen plaats in zijn leven (of inbox) heeft voor je e-mail nieuwsbrief.

5. Opt out is belangrijk om te voorkomen dat ook andere e-mails van je bedrijf als spam gerekend worden.

Het is ook wettelijk verplicht in België om op een vlotte manier mensen te laten uitschrijven.

6. Vergeet opt in niet!

Commerciële berichten zijn niet toegelaten tenzij er eerst toestemming is gegeven. Naast de legale redenen is het ook nefast voor je imago

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans