Online werving en selectie: tips om te rekruteren via LinkedIn en andere social media

‘Dringend op zoek naar 40 nieuwe medewerkers en jobstudenten @SchoenenTorfs. www.torfs.be/jobs please retweet!’ Dit stond enkele weken geleden te lezen op de Twitter pagina van Wouter Torfs, de CEO van Schoenen Torfs, en tevens beste werkgever van België. Hiermee creëerde hij heel wat buzz in het medialandschap over online werving en selectie.

Wilt dit zeggen dat de grote massa de weg gevonden heeft naar online recruitment via social media kanalen? Hierop kan men geen sluitend antwoord geven. Het is zeker waar dat online rekruteren de laatste jaren een sterke boost heeft gekregen, maar dit is zeker niet het geval in alle sectoren. Wij geven alvast enkele mogelijkheden om online te werven in een niet-exhaustief lijstje.

Online werven via LinkedIn

Tegen het einde van de maand zou LinkedIn een solliciteerbutton lanceren: ‘apply with LinkedIn’. Hiermee zullen mensen rechtstreeks online kunnen solliciteren met hun LinkedIn profiel als cv. Dit is een zeer belangrijke vooruitgang. Als werknemer zal je sollicitaties via de LinkedIn apply button ontvangen via e-mail, een url of een Javascript Callback.

LinkedIn is een schat aan potentiële werknemers. Het is het meest professionele online social kanaal dat volsteekt met relevantie profielen. Als je via LinkedIn wil rekruteren, zorg dan in de eerste plaats voor een uitgebreid netwerk. Je kan online jobs posten met een concrete jobomschrijving. LinkedIn zal dan zelf op zoek gaan naar mensen op basis van hun profiel. Natuurlijk kan je binnen je eigen netwerk laten weten dat je profielen zoekt.

Op LinkedIn bestaan groepen rond verschillende thema’s. Hier kan je actief op zoek gaan naar potentiële werknemers of jobs posten. Let er wel op dat je niet gaat spammen. Vaak is het zeer vervelend om voortdurend vacatures te lezen op groepen die in principe voorzien zijn om te discussiëren over andere topics.

LinkedIn biedt tevens de mogelijkheid om mails te versturen naar geschikte profielen. Inmails zijn private emails die je tegen betaling kan versturen. Let echter op: het aantal emails dat je kan versturen is beperkt en zeker niet goedkoop.

Twilliciteren= twitter +solliciteren

Voor sommige sectoren is Twitter een goed kanaal waarmee men op zoek kan gaan naar potentiële werknemers. Via een simpele tweet, kan je een zeer groot publiek bereiken. Bepaalde mensen spotten een vacature, waarna die wordt doorgegeven aan familie, vrienden, kennissen, etc. Wanneer de tweet veel mensen bereikt zal het bezoekersaantal van je website zeker en vast stijgen. Sommige bedrijven vragen een twitter sollicitatie die bestaat uit een reply van 140 tekens: een uitdaging die reeds impliceert dat slechts oprecht geïnteresseerden zullen reageren.

Merk op dat dit slechts kan op slagen heeft als je bedrijf ook effectief aanwezig is op Twitter. Je kan niet verwachten dat de sollicitaties zullen toestromen met een enkele tweet ‘Wij zijn op zoek naar kandidaten voor job X’. Twitter moet passen bij je bedrijf, bij je imago en bij je doelpubliek. Verder moeten ook je website en je andere sollicitatiekanalen hierop afgestemd zijn.

Communiceren met een bedrijfsblog

In de eerste plaats zal een corporate blog vooral bijdragen aan corporate branding of een snellere vindbaarheid op zoekmachines. Daarnaast dienen ze perfect om mensen aan te spreken en je kennis en expertise te delen (Belgische bedrijven zoals Veritas en Heylen Meubelen hebben dit goed begrepen). Bovendien vindt hier vaak interactie plaats tussen lezers en schrijvers. Als je een vacature uitschrijft zullen frequente lezers hierdoor misschien aangetrokken worden en overwegen om te solliciteren.

Schoenen Torfs communiceert op de bedrijfsblog over een ‘Start to work party bij Torfs’. Social media geeft dus zeker en vast ruimte om op een losse manier te communiceren met mogelijke werkenemers.

Corporate websites

Zorg ervoor dat er ruimte is voorzien op je website om te communiceren over jobs. Je jobsite moet deel uitmaken van je hoofdmenu en kan uit meer bestaan dan enkel een opsomming van beschikbare vacatures. Voeg filmpjes of testimonials toe. Jan de Nul heeft dit zeer goed begrepen. Creatieve bedrijven zetten dan weer eerder de grote middelen in met originele jobsites, zoals These Days.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *