Online verkoop in België groeit met 17%

shopping_cartDe economische crisis heeft op de online markt duidelijk geen invloed gehad: BeCommerce en betalingsspecialist Ogone berekenden een groei van maar liefst 17% in 2009 in vergelijking met 2008. Ook dit jaar zullen de cijfers van online verkoop nog met 15% stijgen. Het vertrouwen in e-commerce stijgt niet alleen bij de Belgische consument maar ook bij de verkopers:  tegenover 2007 is het aantal webshops toegenomen met 138% .

 

Groeiend aantal webshops

Dagelijks komen er zo’n 5 webshops bij. De 3 best verkopende producten zijn: decoratieproducten (35,6%), kleding (33,3%) en mode-accessoires (31,1%). Handelaars zien meer en meer de voordelen in van online verkoop. Pure-players en multi-channel-players veroveren beiden de e-commercemarkt. Hoewel de pure-players iets meer aan marktaandeel wonnen (34,1%), blijven de multi-channel-players marktleider (65,9%).

Hoe gaat het nu verder?

Dit jaar wordt er een stijging van 15% verwacht in vergelijking met 2009. De stijging kan verklaard worden aan de hand van de 3 volgende redenen:

Belgische consumenten kopen meer en meer dagdagelijkse producten online en dit geldt dan vooral voor vrouwelijke consumenten. De gevolgen van die trend laten niet op zich wachten: er is een sterke groei van webshops die gespecialiseerd zijn in de online verkoop van mode- & lifestyle-artikelen. Daarnaast kopen vrouwen ook producten aan voor het hele gezin, wat de stijging van de verkoop van baby- & kinderkleding verklaart.

Maandelijks komen er 90 websites bij, wat ervoor zal zorgen dat er tegen het einde van 2010 meer dan 6000 webshops online zullen zijn. Daarnaast breiden klassieke retailers hun distributiekanalen uit met e-commerce. Ten slotte zijn er ook wetswijzigingen doorgevoerd die e-commerce een stuk gunstiger maken zoals de Wet verkoop op afstand.

Het internet wordt opengegooid: The Digital Agenda, een aandachtspunt van het Belgische Voorzitterschap van de EU, voorziet maatregelen en beleidsrichtlijnen zodat iedereen mee kan genieten van de digitale revolutie.

Welke SEM-mogelijkheden biedt e-commerce?

Als e-retailer is het niet oninteressant om te investeren in SEM. Webshops hebben doorgaans minder trafiek dan een content site. Daarom zouden e-retailers moeten investeren in SEM want een lage stijging in bezoekers, kan een enorme stijging aan inkomsten betekenen.

Aangezien consumenten meestal zoeken op één of enkele specifieke zoektermen, is het belangrijk dat eerder de product page geïndexeerd wordt dan de home page. Daarnaast is het belangrijk om de webshop zo te ontwerpen dat hij ‘search engine friendly’ is zodat Google makkelijker door de site kan navigeren.

Ten slotte is het van groot belang om geregeld de site aan te passen om een steeds groeiend aantal bezoekers te bereiken. Nieuwe content op de site plaatsen om op nieuwe, andere zinnen en keywords te richten, is en blijft een must.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *