Online marketing = toekomst! Maar dat wisten we al!

In 2011 zullen Europese marketeers naar schatting 83 miljard uitgeven aan online advertenties. Dit komt neer op 8,3 procent van alle Europese uitgaven aan adverteren. Zoekmachine marketing wordt verwacht daar een aandeel van 49% in te hebben in 2011, tov 41% in 2005. Dit blijkt uit onderzoek van Jupiter Research met de titel ´European Online Advertising Forecast, 2006 to 2011

Om consumenten, die steeds meer op internet kopen of zoeken naar informatie, te bereiken, verhogen marketeers hun online budgetten. Volgens de cijfers van Jupiter heeft 65 procent het budget dat aan zoekmachinemarketing werd uitgeven in 2005 verhoogd.

Naast het feit dat er een toename is van het aantal consumenten op internet, zijn er ook andere factoren die zorgen voor een toename in de budgetten van zoekmachinemarketing. Zo is er, volgens het rapport, een stijging in het aantal verticale zoekmachines en portals, waardoor het online zoeken groeit, zowel in het aantal mensen dat zoekt, als in aantal zoekopdrachten. Dat het gebruik van zoekmachines stijgt, lijkt me redelijk, maar ik zie toch weinig nieuwe initiatieven inzake verticale zoekmachines en portals die van enig belang zijn. Velen voelen zich geroepen…, weet je wel.

Ook nieuwe adverteerders raken geinteresseerd in E-marketing. ´De internetpenetratie groeide van 46 procent in 2004 tot 49 procent in 2005, en zal in 2011 58 procent bedragen´, aldus Jupiter. ´Deze groei resulteert in een groeiend besef bij alle branches dat het belangrijk is om online media in de marketingmix op te nemen.´

Ps: Eindelijk ook de bevestiging dat ‘Search Marketing’ ‘Display Marketing’ zal verstoten van z’n troon.

Leave A Comment