Online communities opzetten: het RIBS model

Iedere dag verschijnen nieuwe online communities en sociale platformen op het internet. Maar hoe start je met de opzet van zulke communities? Tharon W. Howard beschrijft in zijn boek ‘Design to Thrive’ een model dat je bedrijf kan gebruiken om een community op te zetten: het RIBS model. Dat staat voor remuneration (vergoeding), influence (invloed), belonging (toebehoren) en significance (betekenis).

Het RIBS model is een analytische tool waarmee je als bedrijf aan de slag kan gaan om zelf een online community op te zetten: hetzij als interne/externe online community, hetzij als intern/extern sociaal netwerk.

Online communities vs sociale netwerken

Howard maakt een onderscheid tussen online communities en sociale netwerken.

Online communities hebben een gemeenschappelijk doel, waarnaast sociale netwerken zich focussen op one-to-one relaties. De leden van online communities staan alleen sterk met elkaar in verband, terwijl sociale netwerken eerder zwakke secundaire verbindingen tussen leden hebben.

Sociale netwerken focussen op delen, terwijl online communities activiteiten centraal stellen die op hun beurt dan ook weer gedeeld kunnen worden. De laatste is in principe een framework voor – collectieve – activiteiten. Sociale netwerken vereisen daarentegen geen samenwerking of gemeenschappelijke acties.

Voorts wijst Howard nog op het punt dat online communities niet verward mogen worden met discussiegroepen, forums, lijsten of adhocracies (bijvoorbeeld tijdelijke Facebook groepen).

Het RIBS model

Volgens Howard zijn er vier elementen die bijdragen aan het succes van online communities en sociale netwerken op lange termijn.

Remuneration

Mensen willen steeds geloven dat ze iets terugkrijgen voor hun online investering en hun deelname aan online communities. Er zijn weinig mensen die actief aanwezigheid zullen zijn op online platformen als ze hiervoor niets in de plaats krijgen.

Hoe kan je ervoor zorgen dat mensen actief zijn op je online platform?

  • Stuur discussies
  • Geef punten aan actieve deelnemers
  • Geef een waarde aan berichten
  • Leg uit hoe mensen kunnen deelnemen
  • Creëer af en toe een event
  • Zorg ervoor dat mensen gemakkelijk dingen kunnen toevoegen

Influence

‘Influence’ verwijst naar het feit dat individuen het gevoel willen hebben dat ze iets betekenen in de community. Ze willen zelf de controle hebben over hoe hun stem gehoord wordt. Howard vindt dit het meest belangrijke element in zijn model. Bedrijven die een community opzetten zien dit aspect snel over het hoofd, waardoor de community snel kan doodbloeden.

Hoe pas je dit toe in praktijk?

  • Laat zien hoe vaak een bericht is bekeken
  • Introduceer een adviesraad
  • Voorzie een plaats waar mensen problemen kunnen melden
  • Laat mensen een profiel aanmaken
  • Organiseer exit surveys
  • Vraag de mening van leden

Belonging

Vruchtbare communities onderscheiden zich van andere online platformen door middel van een specifieke taal of symbolen. Hierdoor voelen mensen zich deel van een geheel. De specifieke manier van communiceren maakt een online groep uniek.

  • Laat personen zelf een verhaal vertellen
  • Moedig leden aan tot het gebruik van symbolen
  • Geef een handleiding aan leden
  • Bouw een verhaal op rond je community

Significance

Een succesvolle community heeft meestal ook een bepaalde relevantie of betekent iets voor mensen. Er bestaan verschillende manieren om je netwerk betekenis te geven zoals PR of marketingstrategieën.

Het boek is doorspekt met strategieën en tactieken die je kan toepassen om zelf aan de slag te gaan op een creatieve manier. Bovendien vind je hier meer praktijkgerichte voorbeelden. Een must-read!

3 Comments

  1. Tycho

    4 months ago

    Zwaar ondergewaardeerd boek. Nog steeds van toepassing en geeft precies het model weer waar sommige abstracte concepten mee kunnen worden omgevormd naar een (werkend) business model.

  2. Stijn Dom

    4 months ago

    Hallo Tycho,
    Bedankt voor je reactie. Het model is inderdaad nog heel actueel. En ook bruikbaar in de meest diverse sectoren!

    Mvg,
    Stijn

  3. vind

    2 months ago

    vind ik ook, en je vind er niet veel over




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *