Onderzoek van Optiseo kritisch bekeken

SEM-bedrijf Optiseo publiceert op zijn website een onderzoeksrapport met de titel: Search Engine Optimization efficiënter dan Search Engine Advertising Het tracht een vergelijking te maken tussen het rendement van adverteren via zoekmotoren (SEA of Search Engine Advertising) en van het optimaliseren van websites in functie van zoektermen (SEO of Search Engine Optimization). Bij het lezen van het onderzoeksrapport stellen wij ons toch enkele vragen.

In het rapport wordt namelijk niet duidelijk wat de tijdspanne is tussen de start van de optimalisatie en de daadwerkelijke meting. Er is sprake van een SEO onderhoudsabonnement, maar wat wil dat dan zeggen? In welke fase van het optimalisatieproces werd de testing uitgevoerd? Meteen na de start, na één jaar, na vijf jaar? Zoekmachine optimalisatie wordt pas zichtbaar op de lange termijn, dus hier ontbreekt waardevolle informatie.

Verder weten we niet hoeveel bezoekers de website telde voorafgaand aan de optimalisatie. Aangezien er tien belangrijke trefwoorden worden gekozen in samenspraak met de klanten, is het plausibel dat deze keywords al bezoekers brachten và³à³r de optimalisatie. Weliswaar minder, maar genoeg om van een scheeftrekking van de cijfers te kunnen spreken.

Bovendien worden de resulaten in dezelfde periode gemeten. Surfers die op de organische zoekresultaten klikken, zullen niet meer via de gesponsorde koppelingen doorklikken, en vice versa. SEA zorgt trouwens voornamelijk voor nieuwe bezoekers. Dit geeft een vertekend beeld. Hier ontbreken twee methodologische vereisten: een nulmeting en een controlegroep.

Het rapport spreekt van een gemiddelde cpc van € 0,42 voor de AdWords-campagne van de privé-kliniek. In onze campagne voor een gelijkaardig bedrijf uit de esthetische geneeskunde halen wij een top drie positie met een gemiddelde kost per klik van € 0,20. Misschien gebruikt Optiseo de mogelijkheden van Google AdWords niet optimaal?

Waarop zijn trouwens de gehanteerde prijzen voor een SEO-optimalisatie gebaseerd? De kosten van een advertentiecampagne zijn perfect meetbaar. Het geheel resulteert in de stelling dat een SEO oefening van € 800 per maand een SEA kost van € 12.000 kan opvangen. Dit is wel een erg baude stelling, steunend op een kleine steekproef met vertekende cijfers.

Optiseo vergeet dat een SEA-campagne niet alleen extra bezoekers naar een website brengt, maar door doelgerichte advertering focust op de meer geïnteresseerde bezoeker. Google AdWords biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om campagnespecifieke negatieve keywords op te nemen. Een iTunes heeft geen boodschap aan bezoekers die op zoek zijn naar "gratis mp3s". Dit is met SEO alleen niet op te vangen. Ten slotte zorgt een SEA-campagne met een uitgebreid trefwoordenarsenaal voor een branding-effect wanneer de advertenties verschijnen in de zoekmachines. Surfers hoeven daarvoor niet eens te klikken.

Ondanks deze kritiek is het onderzoek van Optiseo een waardevolle denkoefening, maar trekt de studie ons inziens voorbarige conclusies.

(lees het volledige rapport op de website van Optiseo)

Executive Summary

SEM-bedrijf Optiseo publiceert op zijn website een onderzoeksrapport met de titel: Search Engine Optimization efficiënter dan Search Engine Advertising Het tracht een vergelijking te maken tussen het rendement van adverteren via zoekmotoren (SEA of Search Engine Advertising) en van het optimaliseren van websites in functie van zoektermen (SEO of Search Engine Optimization). Bij het lezen van het onderzoeksrapport stellen wij ons toch enkele vragen.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *