Obama vs. Romney: wie wint de presidentsverkiezingen op de sociale media?

Volgende week staan de Amerikaanse presidentsverkiezingen op het programma. Volgende de peilingen zou huidig president Barack Obama licht voorop liggen, maar de verschillen zijn zo klein dat de strijd verre van gestreden is.

Meer nog dan bij de vorige presidentsverkiezingen speelt social media een belangrijke rol in het overtuigen van kiezers. Barack Obama heeft zijn overwinning van 4 jaar geleden voor een groot deel te danken aan zijn meesterlijk gebruik van sociale media, die toen nog in hun kinderschoenen stonden.

Tegenwoordig zijn sociale media volledig tot expansie gekomen, en ook de tegenstander van Obama, de Republikein Mitt Romney, weet nu natuurlijk ook hoe belangrijk sociale media zijn. Net zoals Obama probeert Romney de mogelijkheden van sociale media ten volle te benutten, maar wie wint de strijd op de sociale netwerken?

Zowel Obama als Romney hebben jonge managers aan het hoofd staan van het digitale team. De social media efforts van de Obama campaign worden beheerd door de 27 jarige Teddy Goff, terwijl de campagne van Romney wordt beheerd door de 33-jarige Zac Moffatt. Beide heren mogen dan wel een jonge leeftijd hebben, hun opdracht was allerminst te vergelijken. Terwijl het team van Obama kon voortbouwen op de efforts en de likes van de voorbije 4 jaar, moest het team van Romney een volledige online identiteit voor Romney creëren vanaf nul. Een ongelijke strijd, dat al snel blijkt uit enkele cijfers.

Obama vs Romney op Facebook

Daar waar Obama al vlotjes boven de 30 miljoen likes heeft verzameld op Facebook, blijft Romney voorlopig hangen op een dikke 10 miljoen likes. Ondanks de grote achterstand op Obama op het gebied van likes, zien we wel dat de fans van Romney veel meer engagement tonen voor hun kandidaat, zelfs in absolute cijfers.

Wanneer we de pages van beide kandidaten bekijken, zien we een duidelijk verschil in aanpak. Daar waar Romney zich harder opstelt en regelmatig een aanval inzet op zijn tegenkandidaat, zien we bij Obama een meer zachte stijl, waarbij gretig gebruik wordt gemaakt van foto’s met kinderen, en natuurlijk worden ook de charmes van echtgenote Michele Obama in de strijd gegooid. De echtgenote van Mitt Romney krijgen we daarentegen amper te zien.

Beide kandidaten gebruiken Facebook ook actief om nieuwe volgers te verzamelen. Zowel Obama als Romney proberen via wedstrijden om nieuwe fans aan boord te krijgen. Bij Romney mag je dit zelfs letterlijk nemen, want bij hem kan je een hele dag op de campagne-jet winnen. Bij Obama maak je kans op een diner.

Obama vs Romney op Twitter

Ook op Twitter zien we een ongelijke strijd tussen Obama en Romney. Daar waar Obama al meer dan 20 miljoen volgers heeft verzameld, zien we bij Mitt Romney slechts 1,6 miljoen volgers. Obama staat al langer bekend als een meester in Twitter. Hij plant zijn tweets heel nauwkeurig, en gebruikt steeds een duidelijke call to action.

Maar Romney heeft duidelijk goed geleerd van Obama. Ook hij springt heel goed om met het medium Twitter, plant zijn tweets heel goed, en kan ook rekenen op heel wat retweets. Bovendien zien we dat Romney ook heel wat meer ‘echte’ volgers heeft, terwijl 28% van de volgers van Obama fake blijken.

Wat de inhoud van de tweets betreft zien we bij Obama veel meer variatie dan bij Romney. Bij Obama zien we regelmatig posts met foto’s, en retweets van andere twitteraars, terwijl de tweets van Romney veel droger en zakelijker overkomen.

Obama vs Romney op Instagram

Tot slot kunnen we ook nog even een kijkje nemen op Instagram. Aangezien Instagram een relatief nieuw sociaal netwerk is, kunnen we stellen dat Obama en Romney hier met gelijke wapens hebben gestreden. Obama heeft hier geen voorsprong kunnen nemen in de voorbije 4 jaar.

Toch zien we ook hier een verpletterend overwicht voor het Obama-kamp. Obama heeft ondertussen al bijna 1,4 miljoen volgers verzameld, terwijl Romney het moet stellen met slechts 36.000 volgers.

Het verdict

Op de sociale media lijkt Obama dus de grote winnaar, al worden verkiezingen natuurlijk niet alleen gewonnen op sociale media. Een klik op een like button is immers heel snel gedaan, dus de waarde van zo’n like mogen we ook niet overschatten. Benieuwd wie het uiteindelijk in de echte verkiezing zal halen. Die staat gepland op 6 november 2012.

Executive Summary

Obama vs Romney op sociale media
Welke Amerikaanse presidentskandidaat maakt het beste gebruik van sociale media in zijn campagne?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *