Na nofollow van Google nu ook nocontent van Yahoo!

Yahoo! neemt Right Media over Google biedt al even de mogelijkheid om een aan een link nofollow toe te voegen zodat de Google-bots een link niet zouden volgen, en nu is Yahoo! op een gelijkaardig maar daarom niet minder interessant idee gekomen. Het is binnenkort mogelijk om aan de Yahoo!-bots aan te geven dat een bepaald gedeelte van een webpagina niet tot de te indexeren content behoort.

Het “robots-nocontent” attribuut laat webmasters toe de Yahoo!-spiders te melden dat zekere elementen of delen van een pagina geen deel uitmaken van de echte content van de pagina, en dus niet in de index van Yahoo! moeten opgenomen worden. Zaken als de navigatie, advertenties, disclaimers en andere niet-content krijgen dan het attribuut “robots-nocontent” mee, en zo blijft enkel de main content van de site over om gespiderd en geïndexeerd te worden. Het attribuut kan zowel aan paragraaf-tags als container-tags toegekend worden (dus bijvoorbeeld op p, span en div).

Het idee van Yahoo! is niet nieuw. Het werd twee jaar geleden al gelanceerd op SES New York, ongeveer op dezelfde moment als Google z’n “rel=nofollow” attribuut voor links voorstelde. En nu wordt het dus eindelijk geïmplementeerd in het Yahoo!-algoritme. Of andere zoekmachines is de toekomst zullen volgen is nog niet bekend, maar echt onwaarschijnlijk is het niet. Sitemaps en nofollow werden na lancering door Google immers ook overgenomen door andere zoekmachines, al gaven ze er dan niet allemaal dezelfde invulling aan.

Meer info vind je hier.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *