Mooie premià¨re voor DME 2007

dme 4

De voorbije twee dagen vond in de Amsterdamse RAI voor de eerste keer het Digital Marketing Event plaats, met QueroMedia als exposant. DME werd met veel poeha aangekondigd als het eerste grote event in Nederland gericht op alles rond online marketing: campagnes, e-mail marketing, website design, traffic, leads en meer. De verwachtingen waren hoog gespannen, maar deze eerste editie was geen teleurstelling.

Mooie contacten, een leuke sfeer en een gericht publiek maken dat het zeker de moeite waard was om naar Amsterdam af te zakken. De stand van QueroMedia was bovendien in elk opzicht indrukwekkend. De omvang ervan was al voldoende om het label “meest veelbelovende nieuwkomer op de Nederlandse markt” nogmaals te onderstrepen. Maar genoeg over onszelf ;-)

De ganse dag werden verspreid over drie zaaltjes doorlopend interessante sessies gehouden. De opkomst was telkens erg talrijk, met lange rijen tot gevolg. Toch een klein puntje van kritiek hier: de zaaltjes waren nogal aan de kleine kant, waardoor we een aantal keer voor een gesloten deur stonden wegens geen plaats meer vrij. Het is een pluim voor de organisatie dat ze succesvolle workshops voorzien, maar de teleurstelling is dan eens zo groot als je de toegang wordt geweigerd. Bovendien steeg het kwik er al snel naar tropische hoogtes, zodat zelfs de draagbare airco’s niet meer mochten baten.

We (Joris, Birgit en ik) doen hieronder kort verslag over enkele sessies die we hebben kunnen volgen.

Search Marketing: Hoe een goede search marketing strategie ontwikkelen? door Rob Elings van QueroMedia

Op dinsdag gaf onze eigen Rob Elings een workshop over search marketing strategie. Hij behandelde het doel van een search marketing project, het te volgen traject, de optimalisatiecyclus, etc. De opkomst was erg talrijk en de reacties waren positief. Na de sessie verplaatste de discussie zich naar onze stand, met opnieuw mooie contacten als gevolg. Zeker voor herhaling vatbaar! ‘s Avonds kreeg het verhaal nog een staartje wanneer Rob deelnam aan het radioprogramma “De Marktveroveraars” op BNR Nieuwsradio. (Rob = bovenste link). De presentatie van Rob kan je hier downloaden (2,59 MB) of hier online bekijken.

Content meets commerce door Gert Koot van SRM

Gert Koot gaf een uiterst gesmaakte en gefundeerde uiteenzetting over de evolutie van breedband, digitale zenders, user generated content en sociale netwerken. Daarin is de laatste jaren immers een enorme (r)evolutie waar te nemen en bovendien een fragmentatie in hoe mensen en groepen bereikt kunnen worden. We evolueren meer en meer richting dialoog i.p.v. eenrichtingsverkeer, macht aan de gebruiker i.p.v. het zo maar slikken van meningen, deelnemen i.p.v. ondergaan,… Content is en blijft de main issue, en het belang van content zal alleen maar toenemen. Conclusie, het zal er niet eenvoudiger op worden, maar de uitdaging wordt des te groter.

Mobile marketing biedt kansen voor adverteerders en operators door Martijn Staal van TNO

Mobile marketing is één van de onderwerpen die we bij QueroMedia van dichtbij proberen te volgen. Tijdens de presentatie van het Nederlandse kenniscentrum TNO werden enkele mobile marketing campagnes en de mogelijkheden ervan voor adverteerders en marketingagentschappen toegelicht door Martijn Staal. Enkele originele Nederlandse en buitenlandse campagnes toonden aan dat mobile marketing kan ingezet worden voor promotie, het genereren van leads en als extra verkoopskanaal. Een interessant medium dus. In België is het voorlopig nog wachten op gelijkaardige campagnes.

David Hasselhoff´s 10 gouden tips voor virale Marketing door Bram Alkema van Leylines

Bram liet zich bijstaan door één van de MediaMonks, een bedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in het opzetten van online games en dat samen met Leylines games bedenkt, bouwt en gaat pluggen. Het entertainmentgehalte was erg hoog en er mocht af en toe al eens gelachen worden. Wat ik vooral onthouden heb zijn de 3 G´s voor viral marketing : Grof, Geil en Grappig. Ze toonden aan hoe ver je kan gaan met virals (geloof me, je kan heel ver gaan, vraag is alleen of je dan nog bedrijven kan vinden die hun naam eraan durven verbinden). Hoe groffer en geiler, hoe groter de ROI was de boodschap. Tenslotte hun laatste tips : als een viral campagne niet lukt, gebruik dan borsten, als boobs niet lukken, gebruik dan geweld, en als geweld niet lukt, gebruik dan David Hasselhoff…

Yahoo! Search Marketing Academy: Een introductie van de nieuwe Sponsored Search door Annemarie Janssen

Het was duidelijk dat Annemarie erg trots was om de nieuwe Yahoo! Search Marketing aan het Nederlandse publiek te presenteren. Tijdens de sessie ging ze dieper in op de verbeteringen die de nieuwe tool (codenaam Panama) betekende. Yahoo! heeft hierbij goed gekeken naar andere pay per click platformen zoals Google AdWords, maar slaagt erin om met een aantal nieuwe features een zekere meerwaarde te creëren. Een topper vind ik persoonlijk nog steeds de Yahoo! Assists. De workshop bracht voor ons weinig nieuws, maar dat was ook niet de opzet van deze premià¨re.

dme 3

Onze overburen van Yahoo! toonden graag hun sterke kanten ;-)

Maak marketing meetbaar: succesvol gebruik van Webanalytics door Daniel Markus van ClickValue

Daniel ging in deze sessie vooral in op de moeilijkheden waarmee het maken van goede web analyses te kampen heeft. Om eerlijk te zijn hadden we deze sessie iets concreter verwacht.

Search Advertising: Tips & tricks voor marketeers met enige AdWords ervaring door Harmen Vischer van Traffic4u

Dergelijke beurzen zijn een uitgelezen kans om op een ontspannen wijze je licht op te steken bij de concullega’s. Zo werd ons tijdens de sessie van Harmen nogmaals bevestigd dat we niet mogen aarzelen, maar steeds vooruit moeten kijken naar hoe we onze eigen services nog kunnen verbeteren. De search marketing markt is steeds in beweging, dus stilstaan is zoals vaak het geval is ook in onze business achteruitgaan. Harmen sprak over de search funnel, expanded keyword matching, xml-based campaigns, het Google Content network en de onvermijdelijke Yahoo! Panama.

Eyetracking Research: kijkgedrag bij zoekmachines verschilt tussen kopers en informatiezoekers door Elisabeth Schmoutziguer van Checkit

Opnieuw een leuke ontmoeting met de Nederlandse collega’s. Elisabeth ging in deze sessie dieper in op een onderzoek naar het gedrag van kopers en informatiezoekers op de zoekmachines. Het onderzoek werd uitgevoerd op basis van eyetracking, het meten van de bewegingen van het oog. Kort samengevat, blijkt dat informatiezoekers vooral naar de bovenste listings in de zoekmachines kijken, terwijl potentiële kopers ook verder naar beneden kijken. Een leuke sessie, die door het late aanvangsuur wat langer mocht duren dan de andere.

Als uitsmijter nog enkele foto’s:

dme 1

QueroMedia-onderonsje op de netwerkborrel op dinsdag.
dme 2

Nee, dit is niet Danny de buitenwipper uit de TV-serie “Matroesjka’s”, maar BDM Hans Mampaey :-)
dme3

En ons promo-filmpje voor DME :

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aD9qftMPzBU[/youtube]

3 Comments

  1. Paul Aelen

    17 months ago

    Leuk kennis gemaakt te hebben! Hopelijk hebben jullie (ook) een succesvolle beurs gehad…

  2. Quero Fitzgerald

    16 months ago

    Bedankt Tom voor de mooie vergelijking ;-)

  3. JosueTBarsch

    1 month ago

    Hi, i read your blog site occasionally and so i own a comparable one and i also was only curious
    if you get a lot of spam remarks? If how can you reduce it, any
    plugin or what you can advise? I have a lot lately it’s driving me mad
    so any support is extremely much appreciated.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *