Mogelijke overname van Yahoo door AOL

Yahoo_AOLAOL en verschillende private equity-firma’s bekijken de mogelijkheid om Yahoo! over te kopen. Onder andere Silver Lake Partners en Blackstone Group LP hebben interesse getoond om met (of zonder) AOL Yahoo over te kopen. Het is een gewaagd plan om twee grote internetmerken, die beiden grote uitdagingen in het vooruitzicht hebben, met elkaar te verbinden. Bronnen die dicht bij ‘het gebeuren’ staan, waarschuwen wel dat de gesprekken die momenteel gevoerd worden, voorlopig zijn.

Verschillende mogelijke scenario’s

AOL heeft momenteel een marktkapitalisatie die $2,68 miljard bedraagt wat dus veel kleiner is dan de marktkapitalisatie van Yahoo ($20,56 miljard). Aandelen van Yahoo stegen gisteren met 13% naar $17.23, nadat ze al met 5.7% gestegen waren tot $15.25 op de Nasdaq beurs.

Eén van de knelpunten in de discussie rond een mogelijk overname of verkoop, is een complexe deal waarbij de Alibaba Group Yahoo’s aandeel van 40% terug zou kopen van Yahoo. Andere mogelijke assets van Yahoo zouden verkocht worden aan geïnteresseerde media- en technologiebedrijven. Wat dan ‘overblijft’ van de firma zou een veel lagere marktwaarde hebben waarvoor de private equity-firma’s de nodige financiën bijeen zouden kunnen krijgen.

Een ander scenario beschrijft de mogelijkheid waarbij AOL zijn activiteiten zou combineren met Yahoo in een reverse merger (waarbij een private firma een publieke firma overneemt waardoor het private bedrijf makkelijker publiek kan gaan) nadat Yahoo zijn Alibaba-aandeel verkocht heeft. Het is nog onduidelijk dat het gecombineerd bedrijf effectief publiek zou gaan. De CEO van Alibaba heeft al interesse getoond om het aandeel terug te kopen, dat door analisten geschat is op $10 miljard. Een groot deel van Yahoo’s marktaandeel is afkomstig van zijn Alibaba-aandeel.

De CEO van AOL, Tim Armstrong, heeft volgens bronnen ook al gesprekken gevoerd over een mogelijke overname van AOL door Yahoo. Andere bronnen melden dan weer dat private equity-firma’s samen met verschillende mediabedrijven Yahoo zouden kunnen kopen.

Niet de eerste en niet de laatste gesprekken

Uiteraard zou een gecombineerde Yahoo-AOL groter zijn en dus beter kunnen concurreren op de online advertentiemarkt tegen zoekgigant Google. Hoewel beide bedrijven een groot gebruikersaantal trekken, hebben hun advertentie businesses het moeilijk door de concurrentie van verschillende websites. De mogelijke scenarios die nu besproken worden zijn trouwens niet nieuw, ze werden al eerder door financiële bedrijven besproken. Yahoo en AOL bespraken al in 2008 een fusie nadat Microsoft een bod had uitgebracht van $45 miljard. Later trok Microsoft zijn bod in.

Hoewel er al langer stemmen opgaan rond een mogelijke acquisitie of fusie, laaiden de gesprekken de laatste week op doordat vele senior Yahoo-medewerkers het bedrijf verlieten. Hierdoor steeg de druk op CEO Carol Bartz om te bewijzen dat zij het roer kan omgooien en het bedrijf terug op het goede spoor kan zetten.

Bartz heeft de winstgevendheid van het bedrijf verbeterd door de kosten te drukken maar de inkomsten zijn niet zoveel gestegen en het bedrijf heeft ook nog te kampen met andere problemen. Als internetpionier heeft Yahoo bijvoorbeeld minder voordelen op vlak van display advertising tegenover zijn concurrenten. Op dat domein krijgt Yahoo te maken met toenemende concurrentie van onder andere Google en Facebook.

Het bedrijf meldt dat meer dan 600 miljoen gebruikers hun home page, e-mail dienst en andere Yahoo sites maandelijks gebruiken. Maar het aantal Yahoo-pagina’s dat door gebruikers bekeken wordt en dus omschreven wordt als gebruikersengagement, is in het tweede kwartaal beginnen dalen. Yahoo heeft ook een terugval gezien in de advertentiewaarde tegenover content afkomstig van andere bronnen. Carol Bartz zei onlangs nog dat ze meer tijd nodig heeft om Yahoo terug op het goede spoor te krijgen.

Om concurrentie te bieden aan Google lijkt het ons het beste dat Yahoo en AOL gaan samenwerken om zo een hoofd te kunnen bieden aan de concurrentie die trouwens niet alleen uit Google bestaat. Uiteraard kunnen beide bedrijven zich herpositioneren als mediabedrijven, maar stemmen gaan op dat er al te veel misstappen gemaakt zijn voor een mogelijke comeback.

1 Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *