Microsoft neemt Fast over voor $1.2 miljard

imagesMicrosoft kondigde vandaag aan dat het het Noorse Fast overneemt. Fast is gespecialiseerd in zoektechnologie voor bedrijven en overheden. Microsoft ziet verschillende mogelijkheden om deze technologie te gaan gebruiken. Enerzijds is een integratie in officeproducten voor de hand liggend, anderzijds zou deze search technologie een bijkomende troef kunnen vormen om Google bij te benen op het vlak van zoeken op het internet. Mogelijk wordt deze strategische zet een bijzondere aanwinst voor Microsoft, temeer ze al over sharepoint beschikken, maar alleen Microsoft zal het potentieel volledig weten in te schatten.

Google beschikt zelf ook over een aparte ‘enterprise search appliance’ technologie. Ook Yahoo en IBM bespelen deze markt, evenwel samen meet de Yahoo OmniFind oplossing. Feit is dat enterprise search en business intelligence wel steeds dichter naar elkaar toegroeien (zie ook cognos-fast partnership)

Microsoft beweert zelf dat Fast betere en dus relevantere resultaten levert dan Google, interessant is dat de relevantiefactoren in een businessomgeving anders en misschien ook wel beter kunnen zijn voor internet search, die voornamelijk op het befaame pagerank en backlinksmodel geënt zijn:

Stphen Arnold, onafhankelijk search analyst is het daar alvast mee eens:

Het feit dat Fast ook weet om te gaan met “behavioural” data lijkt me in deze “sociale media” tijden ook niet echt onbelangrijk.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *