Microsoft neemt aQuantive over voor 6 miljard dollar

aQuantive overgenomen door MicrosoftVandaag raakte bekend dat Microsoft aQuantive heeft overgenomen voor zo maar even 6 miljard dollar. Het 10 jaar oude bedrijf uit Seattle biedt een platform aan voor internetadverdeerders en telt zo’n 2600 medewerkers. Het zwaar te verteren verlies van DoubleClick aan Google lijkt hiermee een duur staartje te krijgen. Maar zoals verwacht vecht Microsoft dus dapper terug op de online advertising markt.

Eerst was er dus DoubleClick dat naar Google ging voor 3,1 miljard dollar, vervolgens nam Yahoo! Right Media over en versterkte zo z’n greep op de online markt, en toen kwamen er geruchten dat Microsoft in gesprek was om Yahoo! over te nemen. Dat laatste draaide uiteindelijk op niets uit en dus moest en zou Microsoft ook een grote prooi binnenhalen in de nog steeds sterk groeiende online reclamemarkt. Google komt immers steeds meer in het vaarwater van Microsoft met zijn online Office-achtige applicaties en nu probeert Microsoft dus ook Google te bekampen op eigen grond.

De recente overnames hebben blijkbaar wel de waarde (prijs) van online advertising bedrijven de hoogte ingejaagd. 6 miljard dollar voor een bedrijf dat in Q1 van dit jaar een omzet draaide van 143 miljoen dollar lijkt ons echt wel veel. Maar het is aan de andere kant natuurlijk ook een indicatie van de toenemend waarde die deze mastodonten toedichten aan online advertising. Er staan ons met andere woorden nog mooie tijden te wachten…

De officiële press release van Microsoft vind je hier.

2 Comments

  1. Tom Michiels

    17 months ago

    De stap is niet eens zo onlogisch, als je weet dat Microsoft via MSN AdCenter al een beroep deed op Atlas, dochter van aQuantive, voor het plaatsen van oa. bannerads.

    Naar onze ervaring was er nog marge tot verbetering in de service van Atlas, dus hopelijk verloopt de samenwerking door deze acquisitie in de toekomst wat vlotter.

  2. Tom Bogaert

    17 months ago

    Mooi, mooi, mooi om zien. Wat een dynamiek, wat een war-budget. Het is gewoon een fantastisch schouwspel dat Google, Yahoo en Microsoft aan het opvoeren zijn.

    Ook hier blijft de vraag, wat gaat Microsoft met Avenue A, het interactieve agency van AQuantive, doen? Dezelfde vraag rees bij Google ivm Performics toen zij Doubleclick overnamen.

    Als ik Microsoft was, zou ik er toch nog iets bovenop willen doen, om heel de wereld te laten zien hoeveel slagkracht ze nog steeds hebben.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *