LinkedIn voor online marketeers – meer dan alleen maar recruitment

Dat LinkedIn hét kanaal bij uitstek is voor online recruitment, weten we ondertussen al. Maar voor vele online marketeers blijft het daarbij. Waarom zoeken ze niet naar andere marketingoppurtiniteiten ten opzichte van LinkedIn? Wij zetten er enkele op een rijtje.

LinkedIn is de laatste jaren sterk geëvolueerd. Niet alleen de gebruikers namen toe, ook de mogelijkheden voor online marketing namen toe. Zo heb je net als de Facebook ads ook LinkedIn Ads, werkt LinkedIn nu ook met likes en wordt er steeds meer aandacht besteed aan content (marketing).

LinkedIn en Online Advertisinglinkedin-directads

LinkedIn biedt al geruimte tijd LinkedIn Ads aan, een online advertentieplatform. Het platform werkt (min of meer) zoals bij AdWords. Je schrijft een advertentietekst (titel en beschrijving) en kiest een afbeelding, stelt de targeting in en duidt ten slotte nog de gewenste opties voor de campagne in.

Alles even op een rijtje zetten:

De advertentie opstellen is hetzelfde als bij AdWords: je kiest een titel en vult de beschrijving in. Het grote verschil met AdWords is dat je op LinkedIn nog een afbeelding kan toevoegen. Goed voor branding natuurlijk!

Vervolgens de targeting, welke toch vrij uitgebreid is. Je kan je advertenties zeer relevant maken door de targeting te verfijnen aan de hand van volgende parameters:

  • Targeten op geografie: continent – land – regio,
  • Op bedrijf: op naam of op bedrijfscategorieën,
  • Op job titel: een specifieke job of op job categorie; onder ‘job categorie’ vind je nog functie en rol (bv. manager)
  • Op groep: specifieke groepsnaam
  • Op geslacht: man of vrouw, blijkbaar kan je niet beiden selecteren…
  • Op leeftijd: 18 -24 / 25 -34 / 35 -54 / 55+

Hier moeten we wel even een kleine kanttekening maken. Het is nl. zo dat wanneer je doelgroep te klein is (minder dan 1000 personen) je geen campagne kan opstarten. Advertenties voor een nichemarkt in België zal je dus niet op LinkedIn kunnen voeren, tenzij het een grote nichemarkt is met meer dan 1000 personen.

Ten slotte vul je nog de campagneopties in:

CPC of CPM? LinkedIn raadt CPC aan. Dit komt doordat je bij CPM betaalt per 1000 impressies en het feit dat je op LinkedIn véél meer impressies zal genereren dan clicks, wat dus zeer duur kan uitkomen… Vervolgens stel je dan uiteraard je bod in, wat minimum €2 moet zijn. Een klik is dus gemiddeld een pak duurder dan in AdWords.

Vervolgens nog je dagbudget (minimum €10) kiezen en de vertoning instellen: continu (waarbij je ze op ieder moment kan stopzetten) of tot op een bepaalde datum.

Een leuke extra is de ‘lead collection’ optie. Dit zorgt ervoor dat er een button toegevoegd wordt aan de advertentie die de gebruikers in staat stelt je te vragen hen te contacteren.

LinkedIn en Search marketing

Naast online advertising, biedt LinkedIn ook enkele voordelen ten opzichte van search marketing. Wanneer je op de naam van een persoon zoekt, zal je zien dat er (zo goed als) altijd een LinkedIn resultaat op de eerste pagina van de SERP’s staat. Als bedrijf zal je hier echter weinig aan hebben.

Maar wist je dan ook dat LinkedIn als één van de grootste websites wereldwijd maandelijks miljoenen zoekopdrachten krijgt? De meeste daarvan zijn zoekopdrachten naar personen, maar vele zoekopdrachten zijn ook bedoeld voor merken. Hoe zorg je er dan voor dat jij als bedrijf goed scoort in de LinkedIn zoekresultaten?

Door in te spelen op het LinkedIn algoritme natuurlijk. Een LinkedIn profiel is tegenover bv. een website zeer beperkt qua elementen. Zo heb je enkel de job geschiedenis, de titel, de naam en de verbindingen (= inbound links). Als je die punten kan optimaliseren, door gebruik te maken van veelgezochte keywords en door je connecties te vermeerderen, zal je hoger kunnen scoren in de zoekresultaten binnen LinkedIn.

Bovendien hebben bedrijven ook de mogelijkheid om producten, diensten en aanbevelingen toe te voegen aan hun profiel. Slim omspringen met de manier waarop deze opgesteld worden, kan je ranking verbeteren. De aanbevelingen hebben trouwens min of meer hetzelfde resultaat als de likes: des te meer aanbevelingen, des te hoger je (meestal) zal scoren.

LinkedIn en Content Marketing

Linkedin is ook een grote fan van content. Content is, naast advertising, trouwens de manier voor bedrijven om te scoren op LinkedIn. Zo introduceerde LinkedIn ‘LinkedIn Today’. Dit is eigenlijk een vorm van content curatie. Zo krijg je op je overzicht nl. enkel die content te zien die belangrijk is voor jouw industrie en die dus ook door de mensen uit jouw industrie gedeeld worden. Ook ‘hot topics’ uit LinkedIn en Twitter zullen op dit overzicht komen te staan. Dit toont voor bedrijven nogmaals het belang van goede content en een actieve aanwezigheid op social media aan.

Als bedrijf moet je er dus voor zorgen dat jij met jouw content op zoveel mogelijk overzichten van relevante gebruikers verschijnt. Aangezien LinkedIn een netwerk van professionelen is – hoewel steeds meer mensen uit alle bevolkingsgroepen zich op LinkedIn aanmelden – kan je jezelf sterk profileren als bedrijf als zijnde de expert binnen jouw industrie. Des te meer je verschijnt binnen je industrie, des te meer de gebruikers jouw zullen zien als de expert. Dit is trouwens ook de gedachte achter content marketing: sterke én relevante content delen met die mensen die ernaar zoeken om zo jezelf als autoriteit te profileren.

Bekijk zeker ook de ‘LinkedIn Groups’ even. Ook hier kan je als bedrijf scoren door jezelf op een optimale manier te profileren!

LinkedIn en marketing: veel opportuniteiten!

linkedin_search_marketingUiteraard biedt LinkedIn nog veel meer opties. Zo kun je nu ook bedrijven volgen en kunnen bedrijven producten, diensten en aanbevelingen ten toonstellen op hun profiel. We zeiden toch dat wanneer je op Google naar personen zoekt, je zo goed als altijd een LinkedIn resultaat zal zien? Wel, dan volgt hier een laatste tip. LinkedIn krijgt veel autoriteit van Google als domein (vandaar het LinkedIn resultaat op de 1e pagina) en is dus ook goed voor inbound links. Links van op een LinkedIn profiel zullen nl. meer ‘link juice‘ krijgen van Google.

Maar zo kan je ook goed scoren voor bepaalde keywords. Ga naar je profiel en klik op ‘edit profile’, zoek je website en kies daar uit de selectielijst ‘other’. Vervolgens kan je dan een titel ingeven en vervolgens de URL. Geef bij de titel dan de keywords op waar je voor wilt scoren, bv. ‘internet marketing’. Vervolgens zie je op je profiel de titel staan, welke dan doorlinkt naar jouw website.

Veel geluk met het optimaliseren van je LinkedIn-profiel! We horen het graag als het jullie positieve resultaten oplevert!

7 Comments

  1. Ad de Beer

    9 months ago

    Ik zie Linkedin niet echt als een recruitment site, te meer daar de profielen vaak onvolledig en opgeleukt. Wat dat betreft bevalt agamedes.nl me beter.
    Voor marketing is het een beter medium al vraag ik me vaak af wie je bereikt. De Ads zijn ook niet voordelig.

  2. Robby Mares

    9 months ago

    Hi Ad,

    naar mijn mening lijken de meeste profielen toch volledig te zijn… Ik ben natuurlijk wel geen recruiter of headhunter…

    Wel moet ik je gelijk geven dat de ads niet voordeling zijn. Een minimum CPC van €2 is allesbehalve voordelig, zeker als je er de CPC’s van bepaalde Adwords-campagnes naast legt. Ook het bereik is inderdaad iets wat je in twijfel kan en mag trekken… Het bereik is sowieso een pak kleiner en het is nog maar de vraag of al die (zogezegde) hoogopgeleiden ook geïnteresseerd zijn in al die ads.

    Wat wel zo is dat, als je er slim mee omspringt, je meer relevante ads kan opstellen. Maar alles hangt uiteraard af van de ROI en wat het doel van je campagne is. Een campagne voor sales laat je best niet op LinkedIn lopen, maar eerder op AdWords. Een brandingcampagne waar je meer visibiliteit voor je merk wilt creëren, kan dan weer wel op LinkedIn aangezien je veel meer impressies genereert dan clicks…

    Het is uiteraard aan de slimme marketeers om de mogelijkheden die LinkedIn biedt, ook te grijpen.

    Thx voor je bijdrage!

    Robby

  3. PhiCo

    9 months ago

    LinkedIn is steeds een apart platform / (social) netwerksite geweest. In eerste puur professioneel netwerking en in beginfase inderdaad veel onvolledige profielen. LinkedIn is de voorbije tijd (anderhalf/twee jaar ) echter gigantisch beginnen veranderen. Waar ook meer en meer plaats kwam voor advertising en zeer gerichte targetting mogelijkheden.

    Reclame, campagnes en (online)marketing vonden zeker al hun weg, maar het vergt goeie expertise een campagne of reclame met succes te lanceren via dit soort netwerksite.

    Ik zag al enkele bij-zon-der geslaagde campagnes opduiken die pérfect inspeelden op het type profielen, hun netwerk en “omgang” met elkaar, het “competitieve” karakter tussen high profiles, job seekers..Ik kan dit soort campagnes echter voorlopig wel op 1 hand tellen. Audi (alweer) leverde afgelopen jaar een waar pareltje af op Linkedin. (lancering A6)

    Dat kosten (CPC) hier hoog liggen verwondert me helemaal niet. Of deze dan “allesbehalve voordelig” is (Robby ;) ) zou ik sterk durven betwijfelen:
    1. Niet vergelijkbaar met andere platformen, zeker niet als Facebook, Twitter, of andere socmed advertising
    2. Niet vergelijkbaar qua bereik, gebruik en aanwezige profielen
    3. Ongeveer vergelijkbaar qua advertising mogelijkheden
    4. Als reclame-maker, merk, bedrijf, adverteerder, ben ik bereid een hogere prijs te betalen voor campagne op LinkedIn (zeker bij CPC) want de clicks die je krijgt, hebben een véél hogere marktwaarde dan bv een doorsnee online advertentie op een andere site of platform.
    5. Bovendien UITERMATE geschikt als HR-recruitment, meestal in combinatie met Twitter. Bijzonder veel recruitment gebeurt via LinkedIn en/of Twitter. Onderschat dit zeker niet.
    6. Hier spreken we over mensen met vaker high profile uit soms niche-sectoren of moeilijk te vinden profielen. Als je als adverteerder die a: KAN bereiken en b: laten klikken en c: “conversie” laten maken met d: eventueel overschakeling naar ander bedrijf (…) dan is 2 euro verwaarloosbaar, niet? ;)

    Conclusie:
    je kan LinkedIn niet zomaar vergelijken met een andere (sociaal) netwerkplatform. De doelgroep heeft heel andere ‘karakteristieken’ dan ergens anders. De Waarde(bepaling) is ook anders. CPC, CPM of andere met bijhorende ‘ROI’ moet je dan ook zien i.f.v. en verlengde van dit platform en haar gebruikers. Afhankelijk type advertising, kies je msh best voor CPC (recruiting). CPM of brede reclame op LinkedIn genereert andere cijfers, bereik en “algemeen gedrag” dan een andere online campagne.

    Te bekijken in perspectieven dus;)

    All best en groeten

  4. Robby Mares

    9 months ago

    Hi PhiCo,

    LinkedIn is inderdaad sterk veranderd de laatste tijd en men pusht mensen zelfs om hun profiel te vervolledigen via allerlei notificaties als je je aanmeld. Ook moet ik je gelijk geven dat je niet ‘zomaar’ met LinkedIn moet beginnen als reclame-/marketingkanaal. Het vergt wel enige kennis van het platform en de verschillende mogelijkheden om een goede campagne op te kunnen zettten…

    Wel jammer dat ik die A6-campagne niet gezien heb, leek me wel de moeite dan…

    Los van al hetgene wat je opnoemde en los van de return, blijf ik €2 per klik duur vinden. Maar als je alles dan in proportie plaatst en de return ervan gaat bekijken, is €2 wél een kleine prijs voor die klik. Het feit dat de ads veel relevanter zijn en je dus ook relevante bezoekers aantrekt, dat de clicks dan ook (veel) meer waard zijn dan clicks op bv de SERP’s en dat je er vrij zeker van kan zijn dat je de juiste doelgroep bereikt, maakt van LinkedIn een geslaagd marketingkanaal.

    Ten slotte moeten we er nog bijvertellen dat de clicks op LinkedIn veelal lager zullen zijn dan op andere platformen ( maar dat die clicks wel een stuk meer relevante bezoekers binnengebracht hebben dan op andere platformen) waardoor de totale kost van je campagne ook lager zal zijn dan op de andere platformen waar je veel meer clicks ontvangt tegen een lagere return.

    Thx vr je sterke bijdrage PhiCo!

    Robby

  5. Ad de Beer

    9 months ago

    Het is maar net hoe je tegen Linkedin aankijkt, als HR professional of als marketeer.
    Als HR professional vind ik Linkedin voor werving te beperkt. 80% van de CV’s is opgeleukt én incompleet en daar helpt niets tegen. Juist vanwege de incompleetheid van de social networks en de recruitment sites hebben wij Agamedes.nl ontwikkeld, dat wél voldoet aan de eisen die bedrijven stellen voor recruitment en strategisch HRM.
    En de kracht, of juist het gebrek aan kracht van Linkedin als marketing instrument blijkt wel uit het feit dat Robby en ondergetekende de A6 commercial hebben gemist. Ik zit gemiddeld per dag 1-2 uur op Linkedin en ik heb hem echt niet gezien.
    Ook let ik nu speciaal op reclame uitingen en eerlijk gezegd, ik moet er echt op letten wil ik ze zien.
    Dan is een cost per click natuurlijk wel goedkoop aan het worden.

  6. PhiCo

    9 months ago

    Dag Ad

    feit dat u de A6 campagne (of Robby ) – en met jullie vele anderen- ze niet zagen is NET omwille van de kracht van targetting . Als adverteerder bepaal ik wie ze ziet of niet ziet. Msh kwam uw profiel niet (voldoende) in aanmerking voor de reclamedoelstelling en gewenste return en opzet van de campagne ;)

    Dit is nu eenmaal één van de absolute pijlers in online marketing (maar ook offline): segmenteren, targettten. Waarom zou ik een advertentie of campagne tonen aan iemand die compléét buiten mijn doelgroep valt of die ik niet moet of wil bereiken? Dit is ook wat dagelijks gebeurt op online publicaties (kranten e.d.) (althans in België): behavioural targetting, contextual targetting, regional targetting. Iets verschijnt pas als de juiste zoektermen of parameters zijn voldaan of bereikt. Zoniet zit je met vespilling en dat is zonde van het geld, niet? ;)

    Daaraan gekoppeld, zoals Robby mijn woorden grotendeels herhaalde, bepaalt dit mee de kostrpijs van clicks en andere.

    Aan andere kant is een gebruiker op LinkedIn (of FB, of twitter, of;..) helemaal niet verplicht alles in te vullen. Je kan de gebruiker niet verplichten op LinkedIn, ook niet op andere internetsites.

    Uw geval en platform is een specifieke recruitment page, waar HR recruiters volledigheid moéten hebben. Logisch dan ook dat daar de profielen absoluut juist en compleet moeten zijn.

    LinkdedIn’s businessmodel is niet gebaseerd op het verplichten van volledigheid. Het moedigt het vanzelfsprekend wel aan. Toch heeft al vaker zijn kracht bewezen voor recruiters.

    Alweer: alles en elk platform bekijken in breder perspectief, doelstelling, gebruikers en het ene platform kan (en mag) je niet zomaar naast het andere leggen.

    Mvg

  7. Bart

    9 months ago

    Kijk ook eens verder dan LinkedIn alleen. Een advertentie plaatsen op Creativeskills.be bijvoorbeeld is zoveel effectiever. Niche job boards doen het in mijn inziens nog altijd beter.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *