Kunnen social media verkiezingen voorspellen?

Kunnen social media de uitkomst van verkiezingen voorspellen? Vroeger werden hier al eens kleinere onderzoeken naar gedaan, maar ondertussen zijn sociale netwerken nog groter en volwassener geworden. Enerzijds zijn er meer mensen aangesloten op sociale media, uit diverse lagen van de bevolking. En anderzijds zijn de sociale media ook meetbaarder geworden. Er zijn allerlei tools op de markt die het gedrag op sociale media kunnen analyseren. Gisteren nog lanceerde Google Analytics een nieuwe versie met veel aandacht voor social reporting. Tijd dus om nog eens een test te doen.

Het was SocialMatica, een social media analysebedrijf uit San Francisco, die recent nog de proef op de som nam tijdens de Super Tuesday voorverkiezingen voor de Republikeinse presidentskandidaten. Op Super Tuesday stemmen 10 Staten tegelijk voor de Republikeinse presidentskandidaat. SocialMatica onderzocht in elk van de 10 Staten de Top Topics (zoals milieu, onderwijs, defensie, enz. ) op Facebook, Twitter, blogs, LinkedIn, nieuwssites, en dergelijke. Ook de context van deze onderwerpen werd geanalyseerd. Werd er negatief over gesproken of eerder positief? Ook de invloed van de opiniemaker werd mee in rekening gebracht door SocialMatica. Uiteindelijk stelden ze op basis hiervan een dashboard op met voor elk van de vier republikeinse kandidaten een Influence rank van 0 tot 10. Aan de hand van deze scores werd voorspeld wie zou winnen in elke Staat.

Wat werd voorspeld door SocialMatica de dag voor de verkiezingen?

  • MITT ROMNEY: wint 8 van de 10 Staten.
  • RICK SANTORUM: zal in op 1 na alle Staten laatste eindigen. Enkel in Ohio zal hij niet laatste eindigen.
  • RON PAUL: zal tweede eindigen in 9 Staten, wint in Vermont.
  • NEWT GINGRICH: wint in Georgia.

Wat was de uiteindelijke uitslag?

  • MITT ROMNEY: won in 6 van de 10 Staten (Alaska, Idaho, Massachussetts, Ohio, Vermont en Virginia).
  • RICK SANTORUM: won in Oklahoma, Tennessee en North Dakota, werd tweede in Alaska, Massachussetts en Ohio met een kleine marge op Mitt Romney.
  • RON PAUL: werd tweede in drie Staten, en gelijke tweede plaats in een vierde Staat, en werd laatste in 4 andere Staten.
  • NEWT GINGRICH: won in Georgia.

We zien dus dat de voorspellingen voor Mitt Romney en Ron Paul overschat werden, en de voorpelling voor Rick Santorum ruim onderschat werd. Enkel de voorspelling voor Newt Gingrich was correct, maar Georgia is de thuissstaat van Gingrich, waardoor die uitslag niet zo verbazend is. De resultaten die voorspeld werden door SocialMatica waren dus verre van juist.

Hoe komt het dat SocialMatica toch niet in staat was om de verkiezingsuitslag te voorspellen aan de hand van sociale media? Het zou er op kunnen wijzen dat sociale netwerken dan toch niet zo representatief zijn voor de totale bevolking, althans toch niet in de Verenigde Staten. Uit analyse blijkt dat jongeren en jongvolwassenen in de VS ( 18 tot 34 jarigen) een kleiner deel van de bevolking uitmaken, maar op sociale media dan wel een representatief groter deel van de populatie uitmaken. Dit zou de overschatting van Ron Paul kunnen verklaren, aangezien hij populair is bij de jongeren.

Aan de andere kant hebben de traditionele exitpolls de voorverziekingen op Super Tuesday wel vrij accuraat kunnen voorspellen. De exitpolls houden echter wel rekening met de representativiteit van de bevolking, zorgen ervoor dat elke laag van de bevolking naar grootte vertegenwoordigd is , en houden zich bovendien aan de normen van de Statistiek. Dit zijn twee domeinen waar sociale media te kort schieten, en dat kan de discrepantie tussen beide methoden verklaren.

Executive Summary

Wat? SocialMatica voorspelde aan de hand van social media de uitslag van Super Tuesday.
Maar? De uitslag die voorspeld werd door SocialMatica was verre van juist.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *