Kony 2012, het verhaal achter de controverse

Tenzij je de voorbije week onder een steen hebt geleefd, heb je vast en zeker al gehoord van de internetfilm Kony 2012. De film, die een kleine 30 minuten duurt, werd op 5 maart 2012 voor het eerst op YouTube geplaatst, nadat het eerder al op Vimeo verscheen.

De film is ondertussen wereldberoemd geworden aangezien het zowat alle social media records breekt. Zoals gezegd is Kony 2012 nog maar een dikke week online te bekijken, maar toch heeft het al meer dan 100 miljoen views. Hiermee is Kony 2012 de best presterende virale video ooit gemaakt. Op amper 6 dagen tijd meer dan 100 miljoen views ontvangen is inderdaad verbluffend, en toont nog maar eens de kracht van sociale media in onze hedendaagse maatschappij.

Maar samen met de opmars van de video stijgt ook de kritiek en de controverse rond de campagne. De video werd de afgelopen dagen druk becommentarieerd en gediscussieerd op allerhande blogs wereldwijd. Maar waar gaat de controverse juist over?

Beginnen bij het begin! Kony 2012 is een internetfilm gemaakt door de Amerikaanse liefdadigheidsorganisatie Invisible Children. De drie oprichters van deze organisatie, Bobby Bailey, Laren Poole en Jason Russell, roepen in deze video op om de Oegandese krijgsheer Joseph Kony af te stoppen en voor het einde van 2012 voor het Internationaal Strafhof te brengen. Hij wordt namelijk verdacht van oorlogsmisdaden, in het bijzonder tegen Oegandese kinderen, die hij brainwasht en dwingt zich aan te sluiten bij zijn leger als kindsoldaat.

De film werd gemaakt in ware Hollywoodstijl, met een flitsende uitstraling, een krachtige boodschap en een geslaagde montage. Mede hierdoor spreekt de video ook zo fel aan op sociale media, waar hij dan ook gretig gedeeld wordt.

Maar juist hier knelt het schoentje. Volgens critici is de boodschap die in de video wordt verkondigd niet 100% correct, ook al mogen de bedoelingen in de grond goed bedoeld zijn. Het probleem is dan ook dat, volgens deze critici, de miljoenen mensen die deze video te zien krijgen en delen op Facebook en Twitter, een verkeerd beeld krijgen van de situatie in het land. De situatie in Oeganda, en bij uitbreiding de hele regio, is veel complexer, en gaat verder dan enkel Joseph Kony.

Vele mensen hekelen ook de zweem van naïviteit die over de video hangt. De makers van de video laten met hun overtuigende boodschap uitschijnen dat vele likes en shares de situatie in Oeganda kan veranderen. Vele critici stellen zich hier echter veel vragen bij. Als we kijken naar de statistieken van de video op YouTube, zien we inderdaad dat tienermeisjes tussen 13 en 17 jaar de grootste groep kijkers vormt, waarvan we zelf ook betwijfelen of ze de situatie in Oeganda werkelijk gaan kunnen veranderen.

Velen stellen zich dan ook vragen bij het doel van de video. Is het werkelijk de bedoeling deze man te stoppen, of is het de makers eerder om de publiciteit te doen? De misdaden van Kony bekend maken over heel de wereld is een eerste stap om Kony te kunnen afstoppen, maar als zelfs op Ebay al merchandising rond Kony 2012 gretig wordt verkocht, vragen we ons af of de campagne haar doel niet voorbij schiet.

Alle kritiek buiten beschouwing gelaten bewijst de video nog maar eens dat we definitief in een ander tijdperk zijn gestapt. Sociale media, zoals YouTube, Facebook en Twitter, zijn onmiskenbaar een significante rol gaan spelen in onze samenleving, en zijn in staat een immense massa te mobiliseren in slechts enkele dagen tijd. De focus zal in de komende jaren dan ook liggen in het correcte gebruik van deze media. Sociale media kunnen dan wel een massa mobiliseren voor een goed doel, maar indien verkeerde boodschappen worden verkondigd die door miljoenen mensen gretig worden overgenomen, kunnen de goede bedoelingen snel omslaan in verkeerde conclusies. Waakzaam blijven is dus zeker de boodschap!

Executive Summary

Wat? Kony 2012 is de best presterende virale video ooit.
Maar? Samen met de opmars van de video stijgt ook de kritiek en de controverse.

2 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *