Klout score – standaard voor online influence?

Heb jij je ‘Klout score’ al eens gecheckt? Klout verleent je meer inzicht in de invloed die jij of je bedrijf uitoefent op het sociale web. Tegenwoordig draait het dus helemaal niet meer simpelweg om de hoeveelheid tweets die je post of de hoeveelheid followers en likes je krijgt, maar om je totale online autoriteit.

Hoe zit het met jou? Ben jij een online influencer of sta je eerder aan de marge toe te kijken naar anderen? Is de Klout score slechts een nieuw online speeltje of biedt het werkelijk een meerwaarde?

Wat is de Klout score?

Je Klout score wordt berekend aan de hand van 35 variabelen op Facebook en Twitter die drie belangrijke influence factoren bepalen:

  • True Reach: Hoe groot is je geëngageerd publiek? Hoeveel actieve volgers en vrienden zitten in je netwerk?  Wie bereik je met je content? Hoeveel mensen volg je zelf in vergelijking met het aantal volgers? 
  • Amplification Probability: Hoe groot is de kans dat anderen je informatie delen of reageren op je content? Hoeveel retweets, likes of comments krijgen je berichten? Tweet je te veel of te weinig? 
  • Network Score: Hoe invloedrijk zijn je lezers? Hebben de mensen die je toevoegen aan lijsten een hoge autoriteit?

Je content moet mensen aansporen om ‘iets’ te ondernemen: een comment posten, retweeten, doorklikken enz. De score die je verkrijgt ligt tussen 1 en 100.

Momenteel meet Klout de invloed die wordt uitgeoefend via Twitter, Facebook en LinkedIn. De autoriteit die wordt gemeten via LinkedIn is trouwens nieuw sinds deze week. Waarschijnlijk zal in de toekomst de autoriteit via meerdere kanalen gemeten worden.

Klout in praktijk: measure it!

Hoe werkt de Klout score in praktijk? Toen ik voor de eerste keer hoorde over de Klout score was ik onmiddellijk benieuwd naar mijn eigen score, ook al ben ik geen Twitter freak. Om je autoriteit na te gaan, moet je surfen naar http://klout.com, waarna je kan aanmelden met je Twitter account. Link ook naar Facebook en LinkedIn, om invloed via die kanalen mee in rekening te nemen.

Check ook de klout van andere mensen. Zo kan je zien hoe invloedrijk zij zijn! Bovendien kan je jouw eigen scores vergelijken met die van anderen.

Influential about?

Wat we in essentie te weten willen komen is de autoriteit van bepaalde personen in bepaalde doelgebieden. Een SEO specialist zal eerder invloed willen uitoefenen over zoekmachine optimalisatie, landingspagina’s en SEO copywriting dan over financiële markten en beurzen. De Klout score geeft een ruim idee over de topics waarmee je online scoort.

Je zou je Twitter gedrag of LinkedIn profiel kunnen aanpassen aan de Klout score. Zo zou je meer concrete hashtags kunnen gebruiken waarmee je opgemerkt kan worden door influencials of je kan je LinkedIn profiel aanpassen met de juiste keywords. Zie je jouw klout score lichtjes stijgen, keep up the good work!

Ons oordeel

De nieuwste versie van de Klout website is een bèta versie, maar is super gebruiksvriendelijk! Het meet nog niet de invloed via alle online social media kanalen en het hanteert specifieke variabelen, maar het kan zeker nuttig zijn om de evolutie van je social influence te meten. Zo kan je je online gedrag al dan niet aanpassen.

En…het is natuurlijk altijd leuk om te checken hoe invloedrijk anderen zijn.

4 Comments

  1. Bart Debrander

    9 months ago

    Interessant artikel. Het is natuurlijk niet evident om telkens met originele posts en tweets af te komen, daarom dat het ook belangrijk is om te reageren op posts en tweets van influential accounts in de hoop dat ze antwoorden. Je kan nog een paar concrete details lezen in dit artikel http://www.bloovi.be/nl/blog/B114-scoren-op-klout-t-zit-hem-in-de-details

  2. Tom Bogaert

    9 months ago

    Hi Bart, bedankt voor je reactie. tja, ‘t zit ’em in de originaliteit en de authenticiteit van de posts/tweets en reacties. Niet?




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *