Klikfraude

1 miljard dollar per jaar, dat zou het bedrag zijn dat Google aan klikfraude zou verliezen volgens een aantal blogs. Al worden deze cijfers nu weer teruggedraaid, zoà¶ok op Googles business manager AdWords Shuman Ghosemajumder blog.

Googles maatregelen om klikfraude in te dijken:

  • De eerste verdediging wordt een computerprogramma ingezet om ongeldige kliks af te vangen en uit de tellingen te elimineren. Google kan hier vanzelfsprekend niet in detail gaan wat er allemaal zou gebeuren, daar de fraudeurs meelezen. Komt dat goed uit.
  • Daarna worden de kliks nogmaals geanalyseerd voordat ze de adverteerder in rekening worden gebracht. In een presentatie over klikfraude die ik volgde begin dit jaar gooit Google een ruimer net om de positieve adverteerderservaring te vrijwaren. Anders als bij email spam zijn ‘false positives’ geen probleem (een klik teveel niet aanrekenen is minder een probleem dan een goede mail in de spamfilter terecht te laten komen.
  • Nadien kunnen adverteerders op twijfelgevallen wijzen. Het Google click fraud team analyseert en geeft feedback

 

Afgelopen dagen hebben we voor een aantal zoektermen een ongewone stijging opgemerkt in het klikgedrag van een aantal zoektermen. Het klikfraude-team van Google reageerde snel en stelde dat er inderdaad een aantal verdachte kliks gemeten werden. Deze kliks worden netjes niet in rekening gebracht, maar details krijg je echter niet. Alleen leek het mij een beetje raar dat het om een rond getal gaat dat we terugkrijgen, maar misschien werd er naar boven afgerond.

Toch nog een bedenking meegeven: waarom worden er dan in de rechtbank clickfraude-overeenkomsten gesloten?

4 Comments

  1. Tom Michiels

    16 months ago

    je komt zelf al een heel eind door wat dieper te graven in de Google AdWords rapporten en Google Analytics binnenstebuiten te halen. Nog een extra logfile analyse erbij, en je hebt sterke wapens in handen. En dan kan je nog altijd terugvallen op het klikfraude team.

  2. Kasper

    16 months ago

    Waarom wordt er altijd gesproken van een verlies dat Google lijdt? Als de clicks daadwerkelijk frauduleus en onterecht zijn gegenereerd dan heeft Google en/of de publisher sowiezo geen recht op de verdiensten er van en kan dus niet gesproken worden van een verlies.

  3. Tom Michiels

    16 months ago

    @ Kasper

    stel dat het dagbudget van een AdWords-campagne wordt opgepeuzeld door frauduleuze klikken van een of andere robot, dan is er geen ruimte meer voor “echte” klikken. Google verliest op dat moment potentiële inkomsten…

  4. Hans Mampaey

    16 months ago

    Ik denk dat in de eerste plaats nog steeds de klant inkomsten verliest !:p




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *