14.10.2011 - Strategy

Integratie van online en in-store: 2 voorbeelden in België

Het is geen geheim dat de online marketing van een onderneming absoluut niet los staat van de verkopen die in een winkel gebeuren. Er zijn bijvoorbeeld veel ondernemingen die websites aanmaken met als enige doel klanten naar hun toonzalen of boutiques te trekken zonder enige vorm van e-commerce.

Er zijn ook ondernemingen die enkele stappen verder gaan. Ze maken gebruik van hun online middelen om de winkelervaring van hun klanten te verrijken. Een Facebook pagina, website of applicatie kan ook in de winkel gebruikt worden om interactie met klanten te promoten, uitgebreide informatie te bieden en recensies van andere klanten te gebruiken als verkoopargument.

 

Er zijn oneindig veel mogelijkheden om online en offline te combineren. Maar laten we ons beperken tot 2 voorbeelden die we ook in België kunnen zien: de kledingketen WE en de automerken Renault en Hyundai.

QR codes en Twitter in-store bij WE

 

Bij de kledingketen WE zie je QR codes op de etalages hangen en vind je ze ook in de winkel terug.  Klanten met smartphones kunnen deze codes scannen om zo meer informatie over producten en volledige outfits te krijgen. Dit past binnen de strategie die ze op hun website voeren met de style advisor. Zo kunnen klanten in de winkel makkelijk hun stijl bepalen, kijken hoe echte mensen (in plaats van poppen) eruit zien met de kleding en  suggesties krijgen welke t-shirts, truien, jeans, ... passen bij hun stijl.

Deze integratie van de website in-store zorgt ervoor dat klanten interactief kunnen shoppen naar kleding tijdens de openingsuren. Natuurlijk zijn ze bij WE slim genoeg om er links naar de webshop bij te zetten zodat potentiële klanten ook kunnen kopen na de openingsuren als ze een outfit vinden die bij hun stijl past.

Het interessante aan deze campagne is de beperkte kost. Een QR code aanmaken kost niets, de kosten zijn dus beperkt tot de informatie die ja aan je website moet toevoegen. WE heeft gekozen om in dit geval met ‘gewone mensen’ te werken in plaats van professionele modellen en integreerde de in-store QR codes in hun style advisor. De kosten die gemaakt zijn voor de QR codes komen overeen met die van de website. De style advisor is een deel van hun e-marketing strategie, dus ze hebben in feite niets extra moeten doen buiten het bepalen van de beste landingspagina’s voor de QR codes.

QR codes zijn echter niet voldoende voor WE. Eén van onze lezers herinnerde ons vorige maand er nog aan dat ze ook een Twitter spiegel testen. Met deze spiegel kan je eenvoudig een foto trekken van de outfit die je aan hebt en dan aan je followers vragen of deze wel of niet bij je past. Het is een leuke manier om de conversatie over je merk te starten op social media en biedt tegelijk een hulpmiddel voor de shopper met keuzeproblemen.

Facebook op autosalons

De autosector geeft een mooi voorbeeld hoe je Facebook in-store kan gebruiken. Verschillende automerken zoals Renault en Hyundai hebben al tests gedaan waarbij ze op beurzen en autosalons ‘Facebookzuilen’ zetten bij hun wagens. Je krijgt dan een Facebook pas waarmee je de auto kan liken door deze pas te scannen aan een Facebookzuil. Zo krijgt je Facebook pagina meer actie en krijgen ook al je vrienden te zien dat jij de auto 'liket', maar het biedt uiteraard ook een mooie aanvulling op het autosalon. Zo wordt deze Facebook fan, de volgende keer dat hij Facebook bezoekt, aan de auto herinnerd en is er ook meer kans dat hij berichten van je merk zal zien dankzij de Facebook Edgerank.

Een nadeel is de kost en het werk dat deze actie vragen voor enkele Facebookzuilen en een Facebook pas voor iedere bezoeker. Maar misschien brengt het je wel op ideeën voor een meer kostenefficiënte oplossing?

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans