Hoe sneller de website, hoe beter! Ook voor SEO

Iedereen kent wel zo’n site(s) die enorm traag zijn om de meest simpele aanpassingen door te voeren als titel tags. Die traagheid veroorzaakt meer problemen dan men zou verwachten en zal ook een grote rol beginnen spelen in de toekomst van SEO en van alle toekomstige e-commerces.

Snelheid is belangrijk

Het SEO- en e-commercelandschap verandert constant. Inspelen op die veranderingen is uiteraard een groot competitief voordeel. Wie wilt er nu niet de concurrentie voor zijn?

Hoe snel hebben jullie een like-button op jullie site geplaatst? Hoe lang heeft het geduurd voordat jullie bedrijf op Twitter te vinden was? Hoe lang duurt het om een A/B test live te krijgen en hoe lang duurt het dan om de beste pagina te implementeren?

Denk bijvoorbeeld maar eens aan je affiliates. Het is mogelijk dat je affiliates hebt die dankzij hun snelle aanpassingsvermogen op vlak van SEO, PPC en andere strategieën jouw bedrijf veel inkomsten bezorgd hebben. Of bedenk maar aan al die concurrenten die uit het niets opdoken omdat ze een veel betere en snellere site hadden dan de gevestigde leiders.

Geld uitgeven aan projecten die ervoor zorgen dat je je site sneller kunt aanpassen, is een zeer goede investering die op termijn veel zal opleveren. De beste nieuwe praktijken zijn constant aan het veranderen en nu zelfs rapper dan ooit. Kort op de bal spelen is dus de boodschap.

Ruimte voor verbetering, maar waar?

  • Flexibiliteit van het CMS: Een krachtig CMS, eigen aan wat je bedrijf doet, geeft toegang aan meer schrijvers, redacteuren, merchandisers en designer tot wat ze nodig hebben. Zonder dat je daarvoor naar de IT helpdesk hoeft te bellen.
  • Flexibiliteit van platform en modules: Vraag jezelf af wat er gaat gebeuren wanneer alles op het platform verouderd is of je het gewoon niet meer ‘leuk’ vind? Kan je dan modules bewerken en toevoegen? Wees hierop voorbereid.
  • Team: Zorg dat je een team hebt dat toegewijd is aan de site en dat zich ook volledig kan focussen op het aanbrengen van veranderingen zonder dat ze hun aandacht moeten verdelen over andere opdrachten.
  • Budget: budget en team hangen samen. Als je een team hebt dat zich niet volledig kan richten op de site, dan moet jee een budget voorzien dat groot genoeg is om bepaalde taken te outsourcen. En omgekeerd geld natuurlijk hetzelfde: met een kleiner budget moet je een team samenstellen dat alle veranderingen kan doorvoeren.
  • Off limits: Als iemand veranderingen wilt aanbrengen aan, laat ons zeggen aan de alt-tekst van een afbeelding. Moet hij dan van 20 oversten de toelating krijgen om dat te doen? Teams zouden onafhankelijk beslissingen moeten kunnen maken want anders belemmert dit het hele proces van snel de site aan te passen.
  • Testen: Eens je meer aanpassingen begint te maken, kan je fouten verwachten. Het zou dan mogelijk moeten zijn om de fouten snel te verbeteren. Bij voorkeur wordt er een budget voorzien om regelmatig te testen op verschillende browsers om de fouten sneller te detecteren.

Natuurlijk is het zo snel mogelijk aanpassen van je site niet genoeg, maar het is een zeer goede en toekomstgerichte investering. Voeg daar sterke content, goede copywriting en vernieuwende (zoekmachine)marketingideeën aan toe en het success van je site zal toenemen. Maar zoals gezegd, alles wat je online doet kan verbeterd worden door snel en flexibel te reageren op veranderingen. Een snelle, flexibele site is meer vergevingsgezind voor slechte beslissingen wanneer de juiste beslissingen snel geïmplementeerd kunnen worden.

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *