Onlyhumans

AlgemeenFundraisingNon profitMeer topics Social MediaSociale netwerken

22.11.2012 - Social

Hoe kunnen non-profits social media inzetten voor fundraising?

Gisteren nog schonken we aandacht aan de lancering van een campagne van Inclusie Invest, die fondsen wou werven voor het bouwen van aangepaste woningen voor mensen met een handicap. Het reclamebureau maakte hiervoor een filmpje, waarvan ze natuurlijk hopen dat deze gretig gedeeld zou worden op sociale media, om zo de problematiek onder de aandacht te brengen bij een groot publiek.

Naar aanleiding van deze campagne kunnen we ons de vraag stellen wat nu eigenlijk een goeie sociale media strategie is voor non-profit organisaties, die dikwijls fundraising als voornaamste doel hebben. Critici zullen zeggen dat sociale media niet bedoeld zijn om fondsen te werven, maar eerder om relaties op te bouwen, en daarom niet geschikt zijn voor non-profit. Toch geloven we dat je als beginnende non-profit organisatie zeker ook je voordeel kan halen uit sociale media. We geven hier enkele tips.

Verkennend onderzoek

Als beginnende non-profit organisatie start je door een verkennend onderzoek uit te voeren. Hoe pakken andere non-profit organisaties het aan? Bekijk hun aanpak op verschillende netwerken, want niet alle netwerken slaan natuurlijk even goed aan. Bekijk wat hun doel is, en hoe ze te werk gaan om hun boodschap aan de man te brengen, en om fondsen te werven. Bij het uitvoeren van je onderzoek vergelijk je best organisaties van dezelfde grootte als je eigen organisatie. Het heeft immers weinig zin om organisaties als Greenpeace en WWF te bestuderen, aangezien hun naambekendheid de sociale media overstijgt.

Aangezien je een kleine non-profit bent, met vaak relatief weinig budget, doe je er best aan om slechts enkele netwerken te kiezen waar je actief wil zijn. Door je te concentreren op slechts enkele netwerken, kan je je boodschap beter naar buiten brengen, en korter op de bal spelen.

Vraag niet steeds om geld

Belangrijk voor non-profits die fondsen willen werven, is om niet te nadrukkelijk om geld te vragen. Door steeds weer om geld te vragen, zonder aandacht voor de activiteiten van je organisatie, ga je je bezoekers spammen en afschrikken. Hou mensen dus ook op de hoogte van de activiteiten van je organisatie, welke verwezenlijkingen je al hebt gedaan, enz. Post bijvoorbeeld af en toe een link of een foto van het werk dat de afgelopen weken verwezenlijkt is. Hierdoor creëer je een band met je bezoekers, en zullen ze meer geneigd zijn om zich te engageren.

Je doel blijft uiteindelijk wel fundraising, dus zorg er aan de andere kant voor dat mensen gemakkelijk kunnen vinden hoe ze geld kunnen doneren. Voorzie bijvoorbeeld een rekeningnummer op je Facebook-pagina, of een Paypal-button.

Lanceer een creatieve campagne

Wil je toch op korte tijd fondsen werven, dan doe je dit best niet door gewoon te vragen, maar kan je dit doen door een creatieve campagne te lanceren. Dit zorgt immers voor een grotere impact bij je contacten, en geeft hen ook de mogelijkheid om te delen met hun eigen contacten. Met een beetje geluk wordt je campagne zelfs opgepikt door de media.

Wanneer je een campagne lanceert, wees duidelijk in je objectieven. Zeg wat je wil bereiken, en hoeveel geld je wil inzamelen. Belangrijk bij het lanceren van een campagne is dat je je contacten op de hoogte houdt van het verloop van de campagne. Zeg regelmatig hoeveel er al is ingezameld, en wat er al met het ingezamelde geld is verwezenlijkt. Dit creëert vertrouwen, en verhoogt de kans dat anderen ook gaan doneren. Door de mensen op de hoogte te houden van het verloop van de campagne, kunnen ze ook zien dat hun donatie effectief iets heeft uitgehaald, en zullen ze meer geneigd zijn om in de toekomst een nieuwe donatie te geven.

Nieuwe ambassadeurs vinden

Een social media campagne voor non-profits draait niet alleen om het inzamelen van geld, maar vooral ook om het vinden van nieuwe ambassadeurs. Koester de contacten die zich nauw verbonden voelen bij de missie van je organisatie. Betrek hen actief bij je activiteiten. Zij kunnen je missie uitdragen naar andere mensen, en je netwerk vergroten.

Ben je zelf een non-profit organisatie, laat in de comments zeker weten hoe jij te werk gaat bij fundraising via social media!

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans