15.01.2013 - Content

Hoe de geloofwaardigheid van je website verhogen?

De positie van je website in de organische zoekresultaten heeft voor een groot deel te maken met geloofwaardigheid, of credibility. Google verschilt op zich maar heel weinig van elk ander bedrijf. Net zoals ook jouw eigen bedrijf, wil Google vooral kwaliteit bieden aan haar gebruikers. Dit wil zeggen dat minder kwaliteitsvolle websites weinig kans maken om hoog te eindigen in de zoekresultaten.

Google hecht heel veel belang aan geloofwaardigheid van websites. Geloofwaardigheid en kwaliteit gaan meestal hand in hand, en het verbetert dus ook de ervaringen voor de gebruiker. Om geloofwaardigheid te meten, gebruikt Google een aantal parameters, waarvan sommigen al een hele tijd meegaan. Andere parameters zijn relatief nieuw, waardoor het interessant is om de voornaamste parameters nog eens op te lijsten.

Backlinks

Wanneer veel websites naar jouw site linken, betekent dit voor Google dat jouw website interessante inhoud moet bevatten, en dus is jouw website in de ogen van Google kwaliteitsvol. Links van websites met veel autoriteit scoren hierbij veel beter. Krijg je daarentegen veel links van websites van lage kwaliteit, dan kan dit jouw eigen geloofwaardigheid schaden.

Links naar andere websites

Veel webmasters staan niet graag links naar andere websites toe op hun site, aangezien ze dan kostbare link juice zien wegvloeien. Links naar andere websites komt nochtans wel je geloofwaardigheid ten goede. Maar net zoals bij backlinks is ook hier de kwaliteit van websites heel belangrijk. Link je veel naar websites van lage kwaliteit, dan schaadt dit je eigen geloofwaardigheid, en kan je positie in de zoekresultaten dalen.

404’s en andere fouten

Kwaliteit is voor Google heel belangrijk. De ervaring van Google’s gebruikers staat centraal. Surfen gebruikers op jouw site, en komen ze vaak gebroken links tegen, of images die niet laden, dan daalt de gebruikerservaring, en dus ook jouw geloofwaardigheid. Ook heel veel spelfouten is voor Google een signaal voor lage kwaliteit.

Aantal bezoekers

Wanneer je ziet dat een restaurant steeds veel klanten heeft, dan is dat voor jou een teken dat dit restaurant heel lekker moet zijn. Net zo bij een website. Wanneer een website veel bezoekers heeft, dan is dit voor Google een signaal dat de content op jouw website interessant is voor bezoekers. Google kan het aantal bezoekers op een website afleiden uit tools zoals Google Analytics.

Goede navigatie

Als webmaster moet je de gebruikers van Google in de watten leggen. Geef ze de content die ze zoeken, maar laat hen die content ook makkelijk vinden. Zorg dus voor een goede navigatiestructuur op je website. Dit verlaagt het aantal bounces en verhoogt de tijd die bezoekers spenderen op je website, ook parameters waar Google rekening mee houdt bij het bepalen van geloofwaardigheid.

Deze 5 puntjes zijn allen parameters waar Google al jaren rekening mee houdt, en zijn bij elke online marketeer en webmaster ondertussen heel bekend. Maar de laatste jaren heeft Google nog enkele andere punten in rekening gebracht bij het bepalen van geloofwaardigheid. Hier zijn er twee.

Vermeldingen op sociale media

Hoe meer je content wordt geliked, geshared, getweet, geplust of gepind wordt, hoe meer Google jouw content als interessant beschouwd. Alle vermeldingen op sociale media komen natuurlijk best van echte accounts met veel autoriteit. Krijg je veel likes van fake accounts, dan kan dit je geloofwaardigheid schade toebrengen.

Reputatie van de auteur

Content geschreven door een zogenaamde verified author genieten meer geloofwaardigheid in de ogen van Google. Een verified author is een schrijver die een hele goede reputatie geniet, en in het verleden heel wat interessante content schreef. Je kan je credibility als author verhogen door soms heel eenvoudige dingen, zoals een foto van jezelf toevoegen.

Onlyhumans

De Human Anonymous gunt je een indiscrete kijk achter de computerschermen van onze storytellers en legt zijn oor te luisteren in onze wandelgangen.

Lees meer van Onlyhumans