Het Twitterbeleid van het Witte Huis: 4 belangrijke lessen

De voorbije crisismomenten in de Amerikaanse politiek, denk maar aan Obamacare en de shutdown, hebben nog maar eens aangetoond hoe Twitter een belangrijke rol speelt in de administratie en de PR van de Amerikaanse president. Het marketingteam achter de president is het medium zodanig meester dat we er gemakkelijk enkele waardevolle lessen uit kunnen trekken.

Sinds juli is het personeel achter de officiële overheidsaccounts zowat verdubbeld. Het is uitgegroeid tot een klein legertje dat de strijd aangaat met allerlei tegenstanders en belangengroepen. Naast de officiële @WhiteHouse account en enkele andere accounts van officiële organisaties, zijn er ook vele accounts aangemaakt door staffleden. Dit zorgt voor een aanzienlijke volume aan berichten die gretig door nieuwsredacties worden opgepikt, hongerig naar nieuws als ze zijn.

Vooral voor bedrijven met personeel op Twitter kan de Twitter-strategie van het Amerikaanse Witte Huis een voorbeeld zijn. Hier zijn 4 belangrijke lessen die we kunnen trekken.

Persoonlijke accounts kunnen meer impact hebben dan bedrijfsaccounts

Het Witte Huis heeft vaak de persoonlijke accounts van stafleden gebruikt om misverstanden recht te zetten, of kritiek van tegenstanders te counteren. Ook bedrijven kunnen dit doen. Beeld je maar eens in wanneer alle persoonlijke accounts van personeelsleden eensluidend een bepaald misverstand uit de wereld helpen. Dit maakt veel meer impact dan wanneer een onpersoonlijke bedrijfsaccount één enkel bericht de wereld instuurt. Werknemers die actief zijn op sociale media kunnen soms je beste reclame zijn.

Onderschat de waarde van een solide social media beleid niet

Het is leuk wanneer personeelsleden vol lof over je bedrijf praten op sociale media. Maar dit houdt ook een risico in. Vooral in sterk gereguleerde sectoren, zoals de financiële sector, is het belangrijk dat werknemers weten wat ze wel mogen zeggen, en wat niet. Bepaal je waarden en tone of voice, en zorg ervoor dat personeelsleden deze ook volgen. Bepaal dus richtlijnen over wat aanvaardbare content is, en wat niet aanvaardbaar is. Herinner je personeelsleden hier regelmatig aan.

Hou rekening met elk scenario

Het is algemeen bekend dat humor goed werkt op sociale media. Het zorgt voor heel interessante content. Wanneer je werknemers zich goed in hun vel voelen, dan zal dit ook tot uiting komen op Twitter, en dat levert ook heel vertrouwen vanwege de buitenwereld op. Maar zorg ervoor dat de dingen niet uit de hand lopen. Een werknemer met teveel vertrouwen gaat soms de arrogante toer op, en begint soms beledigende berichten de wereld in te sturen. Ook het Witte Huis kreeg ermee te maken, met een stafmedewerker die beledigende berichten de wereld instuurde via de valse account @NatSecWonk.

Er gaat niets boven opgebouwd vertrouwen

Indien je veel tijd investeert in het creëren van een vertrouwensband met je werknemers en je brand advocates, dan zullen zij er ook voor je staan wanneer het even wat minder gaat. Zorg ervoor dat je werknemers consistent positieve en authentieke verhalen over je bedrijf de wereld insturen. Het zal voor een diep positief vertrouwen in je merk zorgen die veel verder gaat dan de negatieve commentaar van één enkele rotte appel in het geheel.

Executive Summary

Twitter-lessen van het Witte Huis
Twitter speelt een belangrijke rol in het communicatiebeleid van het Witte Huis. Wat kunnen bedrijven leren uit deze Twitterstrategie?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *