Het nieuwe sociale zoekgedrag van morgen…

Het worldwide web is in constante evolutie. Jarenlang heersten zoekmachines over het internet maar in de aanloop naar web 3.0, stellen we een nieuwe trend vast in het zoekgedrag van mensen op het internet: ze vragen het simpelweg aan vrienden en kennissen. Betekent dit het einde van Google en consorten? Of zijn ze voorbereid op deze trend?

Relevante zoekresultaten

Sommige bedrijven hebben de sociale zoektrend waargenomen en zijn al op de kar gesprongen. Ze trachten om mensen zo goed mogelijk te begeleiden en de kennis die binnen de sociale kringen verspreid wordt, te kapitaliseren zodat gebruikers die kennis optimaal kunnen benutten. Volgens Augie Ray van Forrester Research is ‘wat je vrienden denken en wat mensen zoals jij denken, relevanter dan dat wat de hele wereld denkt.’

Amazon.com, één van de grootste online retailers heeft een applicatie online geplaatst waardoor bezoekers zich via Amazon.com kunnen aanmelden op hun Facebook account. Daarop toont Amazon.com welke boeken, films en andere producten hun vrienden leuk vinden. Tunerfish laat gebruikers delen welke tv-programma’s of films ze aan het bekijken zijn waarop Tunerfish een persoonlijke tv-gids samenstelt. De samengestelde gids kan dan bekeken worden door vrienden waardoor de programma’s en films in de gids aan populariteit winnen.

Wanneer in Google en andere zoekmachines een zoekopdracht wordt ingevoerd, verschijnt er veel spam en clutter. Mensen vragen dan liever de mening van hun vrienden, meestal via sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Het verbeteren van zoekopdrachten draaide altijd rond het toevoegen van relevantie. De toegevoegde mening van de mensen in je directe omgeving, zal zoekresultaten pas écht relevant maken.

User-generated content

Sites met user-generated content zoals Yelp en TripAdvisor zijn altijd populair geweest om een snelle review te krijgen over een bepaald restaurant of café maar het aantal reviews is ten eerste overweldigend en ten tweede weet je nooit echt wie die reviews geschreven heeft. Misschien door het management van het restaurant of café zelf, of misschien iemand die totaal andere interesses heeft dan jijzelf.

De vertrouwensfactor maakt een enorm verschil: gebruikers van Loopt zullen eerder op een link klikken die door hun vrienden aangeprezen word, dan op een link die hoog scoort bij de zoekresultaten van een zoekmachine. Daarnaast zijn er ook nog de zogenaamde ‘recommendation engines’ van ondermeer Amazon.com die trachten te raden wat gebruikers leuk kunnen vinden door hun vorige aankopen en zoekopdrachten te vergelijken met die van gebruikers met een gelijkaardige smaak. Ook deze manier van zoeken is niet waterdicht aangezien ze geen echte inzichten biedt waarom een bepaalde film of plek aanbevolen wordt.

Sociale netwerken gaan hierin een stap verder. Als je bijvoorbeeld ziet dat je vrienden regelmatig een bepaald restaurant bezoeken, gaat dat een enorme invloed hebben op jouw keuze van restaurants. De hoeveelheid data die door vrienden en kennissen gegenereerd wordt, is (nog) lang niet genoeg als data om gebruikt te worden door Google of Amazon. Anderzijds kan je meer vertrouwen op de resultaten van een zoekopdracht onder vrienden dan op de resultaten van een zoekopdracht via Google.

Facebook heeft zijn eigen ‘aanbevelingssysteem’. De gebruikers kunnen op een ‘like-button’ klikken bij elk nieuwsartikel, bedrijf, bekendheid enzovoort. De data die Facebook daardoor verzamelt, delen zij met hun partners. Wanneer een Facebook-gebruiker dan een website als Yelp of Tripadvisor bezoekt, krijgt hij eerst de reviews van zijn vrienden te zien vooraleer de reviews van vreemden getoond worden. Facebook lanceerde onlangs een nieuwe applicatie, ‘Facebook Questions’, die gebruikers toelaat om vragen te stellen aan vrienden en vreemden via de site. Daarnaast hebben ze ook ‘Places’ gelanceerd. Via deze dienst moedigen ze mensen aan om ‘in te checken’ op plaatsen die ze bezoeken en hun locatie te delen met hun vrienden.

Deze nieuwe diensten stellen Facebook in staat om nog meer data te linken aan de persoonlijke voorkeuren van zijn gebruikers. Momenteel is er wel nog geen manier bedacht om de informatie, gedeeld door jouw vrienden, te doorzoeken of om ernaar te verwijzen. De volgende stap is dan om goede aanbevelingen in meer opvallende en prominente manier weer te geven.

Wat met de zoekmachines?

De ‘friend trend’ zou uiteindelijk een grote uitdaging voor Google kunnen betekenen. In februari introduceerde Google Buzz, wat Gmail gebruikers in staat stelt om updates en foto’s te delen. De gedeelde updates worden dan door Google opgenomen in hun zoekresultaten. Mensen gaan liever lezen wat vrienden zeggen over een bepaald onderwerp of product dan wat de wereld erover schrijft.

Daarnaast beschikt Google ook over de dienst Google Profiles. Via deze dienst kan je je online profiel opstellen en daar al je andere online bezigheden aan koppelen zoals bijvoorbeeld je eigen kanaal op Youtube, je Facebook pagina, je blog enzovoort. Op die manier komt Google veel te weten over je voorkeuren en over die van je vrienden want via Google Buzz kan je ook kennissen volgen wat op zijn beurt weer aan het Google Profile gelinkt wordt. Maar eerlijk, ook zonder profiles weet Google bijzonder veel nuttige info om je beter voort te helpen.

Google is de laatste tijd ook druk bezig met het overnemen van bedrijven die actief zijn op sociale netwerken zoals Aardvark, Joomla, Zynga en onlangs SocialDeck en Angströ. Dit en andere speculaties zouden (kunnen) aantonen dat Google zelf op een sociaal platform aan het broeden is om te kunnen concurreren met Facebook, Twitter en anderen. De mogelijke naam van het nieuwe sociale netwerk zou naar verluid ‘Google Me’ zijn. Google heeft nog niet expliciet gecommuniceerd wat de volgende stap juist zal zijn dat ze in ‘Social’ zullen nemen, maar ze zijn er wel van overtuigd dat deze trend zich zal voortzetten. Wat vast staat, is dat Search niet meteen zal verdwijnen. ‘Social’ en ‘Search’ zijn stilaan naar elkaar aan het groeien.

Ten slotte moet ook gezegd worden dat Google altijd al met het principe van Facebook en de ‘like-button’ gewerkt heeft: het zijn beide preferentie-mechanismen. Het klikken op een link is het ‘liken’ van een pagina. De relevantie van de link, pagina, of bericht wordt onder meer bepaald door het aantal likes, links of volgers en retweets (in het geval van twitter). De job van Online marketing professional wordt er niet echt makkelijker van.

3 Comments

  1. paris en ligne pmu

    7 months ago

    Great post however , I was wondering if you could write a litte more on this topic?

    I’d be very grateful if you could elaborate a little bit more. Thank you!

  2. DiegoOMciver

    1 month ago

    Hello there, just became alert to your blog site through Google, and located that it really is
    really informative. I’m planning to be aware of brussels.
    I’ll be grateful when you continue this from now on. Numerous men and women be took advantage of your writing.
    Cheers!




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *