Het Grote Facebook Onderzoek bij Belgische bedrijven

QueroMedia onderzocht de aanwezigheid van 45 Belgische merken op Facebook en dit tijdens het eerste half jaar van 2011 (januari – juni). Hierbij stelt men drie concrete vragen: 1) Hoe actief zijn de Belgische merken op Facebook en hoeveel fans levert dit hen op? 2) Op welke manier communiceren de retailers? 3) Zetten de merken in-store Facebook acties op?

 

Fans-likes-posts

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 31 van de 45 onderzochte bedrijven beschikt over een Facebook fan pagina, oftewel 69 procent. Gemiddeld hebben de Belgische bedrijven zo’n 3 878 fans. De meeste pagina’s hebben echter minder fans.

 

 

 

 

 

 

De Belgische merken communiceren zo’n 7 keer per maand met (potentiële) fans en dit levert hun gemiddeld 8 likes per post op.

Waarover communiceren de Belgische bedrijven op Facebook?

De merken communiceren het meest frequent over algemeen nieuws en productinformatie/kortingen (74 %).

Ook interactievragen (simpele, korte vragen) zijn een vaste waarde waarmee ze trachten in conversatie te treden met (potentiële) Facebook fans. Maar liefst 52 % van de bedrijven communiceert op deze manier op zijn wall.

32 % van de Belgische Facebook pagina’s verwijst naar wedstrijden op hun website. Het blijkt vaak dat dit gemakkelijker is dan een specifieke Facebook wedstrijd te organiseren. 26 % zet specifieke Facebook acties op. Dit is een zeer laag aantal, omdat zo’n actie extra fans kan opleveren. Toch hebben enkele merken, zoals AVEVE, E5 Mode, Heylen Meubelen, Prémaman, ZEB en JBC dit zeer goed begrepen.

16 % van de Belgische retailers  op Facebook communiceert over vacatures Dit is een relatief laag cijfer in vergelijking met andere content, waaruit blijkt dat bedrijven Facebook niet zien als een wervingskanaal.  Ook polls doen het niet goed: slechts 16 % doet een peiling onder de Facebook fans.

In-store Facebook acties

Slechts 1 bedrijf – Heylen Meubelen – trekt Facebook door naar haar winkels. Dit doet het met een Facebook fan parking. De Facebook fans van Heylen kunnen hier exclusief gebruik van maken.

Conclusies bij het Facebook onderzoek

Op basis van de activiteit van de merken (aantal fans, aantal posts en aantal likes), de communicatie (polls, vacatures, specifieke Facebook acties, links naar wedstrijden, interactievragen, algemeen nieuws, productinformatie en kortingen) en in-store integratie heeft dit onderzoek een lijst gemaakt met de merken die beschikken over de meest waardevolle Facebook pagina’s.



De bedrijven met de meeste Facebook fans hebben niet noodzakelijk de beste fan pagina. Enkele bedrijven, zoals Colruyt hebben veel fans, maar communiceren niet met hen. Hierdoor loopt men zeer veel kansen mis. Daarnaast zijn er bedrijven met minder merkbekendheid die toch zeer veel posten op hun wall en hierdoor relatief veel fans aantrekken.

Voorts merken we dat bedrijven hun Facebook content nog te beperkt houden tot algemeen nieuws, productinformatie en simpele vragen. Facebook acties kunnen nochtans zorgen voor meer fans.

Wil je meer weten over Facebook fan pagina’s van Belgische bedrijven? Download de volledige studie op SlideShare

12 Comments

  1. Tom Michiels

    9 months ago

    Interessant! Ik vraag me af of er een verband is met de activiteit van de merken op Twitter…

    Vraagje: welke selectieriteria werden gehanteerd voor de steekproef?

  2. SarahV

    9 months ago

    Dag Tom,

    Bedankt!

    Een onderzoek van Twitter volgt nog! Ik kan wel reeds zeggen dat er wel degelijk een verband bestaat met de merken op Twitter. De meeste bedrijven die investeren in Facebook doen dat ook in Twitter (wel in mindere mate).

    Betreft de selectiecriteria:
    1) De lijst met Belgische bedrijven is samengesteld op basis van een representatieve steekproef van 45 Belgische retailers, gebaseerd op lijsten van o.a. Trends. Zo proberen we een algemeen beeld te schetsen van verschillende branches in de Belgische retail (zowel kleine als grote bedrijven zijn opgenomen). We wilden de proef beperkt houden en daarom zijn niet alle Belgische retail bedrijven opgenomen.
    2) De lijst met beste Facebook fan pagina’s is opgesteld op basis van enkele parameters – activiteiten/communicatie/in-store acties – die op hun beurt zijn onderverdeeld. Iedere parameter krijgt een bepaald gewicht toegewezen.
    Het is dus niet zo dat de pagina’s met het grootste aantal fans de ‘beste’ pagina is. Het gaat er eerder om hoe de merken communiceren, en hoe vaak ze dit doen.
    De SlideShare presentatie maakt dit duidelijk.

  3. Koen

    9 months ago

    Ik mis precies Telenet in dit onderzoek? +9000 fans op hun pagina, zo zijn er toch nog een pak Belgische merken die ontbreken, en stuk voor stuk betere cijfers kunnen voorleggen dan het gemiddelde aantal fans.
    Alle (officiële) Belgacom pagina’s samen kom je misschien aan een paar 10000 fans, die dagelijks ook communicatie te zien krijgen van Belgacom uit. Het hoeft toch niet persé één pagina genaamd “Belgacom (NL)” te zijn?

  4. SarahV

    9 months ago

    Dag Koen,

    Bedankt voor je reactie.

    Het is namelijk zo dat het onderzoek zich baseert op een steekproef van Belgische merken. We hebben geprobeerd zoveel mogelijk branches toe te voegen. Naar de toekomst toe kan deze studie natuurlijk aangevuld worden met andere merken.
    Betreft Belgacom: zowel de NL als FR pagina’s zijn onderzocht.

  5. Tom Michiels

    9 months ago

    Bedankt, Sarah! Da’s duidelijk. Ik kijk uit naar het Twitter onderzoek.

  6. Hans Smellinckx

    9 months ago

    Tof onderzoek, voor een volgend onderzoek, een paar andere reissector pagina’s die boven de 20,000 fans zitten en tevens Belgisch zijn: Thomas Cook Airlines, Neckermann.

    mvg

    Hans
    twitter: @hanssmellinckx

  7. SarahV

    9 months ago

    Dag Hans,

    Bedankt! In een volgende fase is het inderdaad de bedoeling om nog meer Belgische Facebook pagina’s te onderzoeken.

    Mvg

  8. Chris Van Wesemael

    9 months ago

    Ik zie bij “beste fb pagina’s” die van “Brico” op nr 26 staan, daar waar dit een pagina is van een afzonderlijke winkel (Brico City Antwerpen) en slechts enkele tientallen fans heeft en er amper tiental posts op staan?
    Eigenlijk is dit dus niet meteen relevant, en dan stel ik me de vraag naar de volledige relevantie?
    Ook nog een opmerking : veel traffic is niet meteen een goeie waardemeter. Neem nu bv Jobat die wekelijks 1 of meerdere wedstrijden organiseren waarvoor je per mail wordt uitgenodigd. Antwoord op de hoofdvraag kennen? Klik naar de jobat website waar je het meteen vindt en dus de site weer afsluit. Antwoord op de schiftingsvraag : te vinden op de FB-pagina, zelfde verhaal. Wat is dan de waarde van het enorm aantal klicks, bezoeken en likes?

  9. SarahV

    9 months ago

    Dag Chris,

    Bedankt voor je reactie. Dat Brico met een vrij slechte pagina op nummer 26 staat, wil zeggen dat de Belgische Facebook pagina’s het in het algemeen niet zo goed doen.
    Voor het volledige opzet en de methodologie verwijs ik je graag door naar het onderzoek zelf. Hierin staat uitgelegd hoe de lijst is berekend (met voldoende relevante parameters).
    Veel traffic is natuurlijk niet de enige waardemeter. Dat willen wij juist benadrukken. Een goede pagina moet niet alleen veel fans hebben, maar bedrijven moeten op verschillende manieren communiceren.
    Groet,

    Sarah

  10. Chris Van Wesemae

    9 months ago

    Sarah, ik had het onderzoek volledig gelezen hoor. Bedankt voor jouw antwoord.
    Chris

  11. CH

    9 months ago

    Ik mis precies Connections in deze lijst? bijna 11 300 likes, 100% Belgisch bedrijf en toch niet in de lijst?




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *