Het belang van leesbaarheid voor SEO

Marketeers kicken op content. Zij die er (nog) niet mee bezig zijn, leven in een ander tijdperk. Maar content is pas waardevol als die gelezen wordt. En laten we eerlijk zijn, wat dit betreft is er nog werk aan de winkel. Welke zin heeft om tijd en energie te steken in het generen van content  als die niet leesbaar is?

Bovendien wordt niet gelezen content niet gedeeld via social media en krijg je minder organische resultaten. Redenen genoeg dus om je content zo leesbaar mogelijk te maken zodat hij toegankelijk wordt en comfortabel voor de bezoekers van je site.

Mensen lezen niet, maar scannen

Studies tonen aan dat mensen maximaal 28% van de woorden op een webpagina lezen tijdens een gemiddeld bezoek. Dat betekent allerminst dat je geen aandacht moet besteden aan goede copywriting. Integendeel, goed geschreven content wordt meer gelezen. Woorden of woordgroepen in vet zetten, geeft je lezers een leidraad.

Gebruik tussentitels

Tussentitels zijn van groot belang. Ze bepalen in de meeste gevallen of mensen je paragraaf al dan niet lezen. Maak je tussentitels dus zo aantrekkelijk mogelijk en geef zo veel informatie vrij. Het zijn ook handvaten om je content logisch te rangschikken en je lezers dus door je verhaal te leiden. Let er ook op dat je een lettertype gebruikt dat goed leesbaar is en de lezer het nodige comfort biedt.

Let op de interlinie

Ook hier staat het leesgemak op de eerste plaats. Zorg voor de juiste interlinie. De regels te dicht bij elkaar plaatsen is af te raden, te ver uit elkaar evenmin. Ook al lijkt het minder belangrijk, het creëert frustratie bij je lezer en hij/zij zal afhaken waardoor de waarde van je content in het niets
verdwijnt.

 

Overdrijf niet met kleuren

Hierover kunnen we kort zijn: zwarte letters op een witte achtergrond werkt het best. Als je toch kleuren gebruikt (om belangrijke zaken te accentueren) maak het geheel dan niet te schreeuwerig en gebruik kleuren die bij elkaar passen. om .

 

Alleen korte paragrafen

Grote blokken tekst schrikt lezers af. Schrijf geen romans maar korte en krachtige tekst die de boodschap duidelijk overbrengt. Content moet toegankelijk zijn en lange paragrafen bevorderen de leesbaarheid allerminst. Zorg ook voor een logische opbouw zodat lezers niet in de war geraken.

Gebruik afbeeldingen

Het oog wil ook wat. Het internet wordt meer en meer een ‘visuele’ aangelegenheid. Beelden trekken de aandacht. Zorg ervoor dat je relevante foto’s gebruikt die mooi overkomen. Vermijd wel dat je er een warboel van maakt. Je neemt je lezers bij de hand en leidt hem als het ware door je content.

Leesbaarheid is een onderschat onderdeel van SEO. Als je het ter harte neemt, heb je een streepje voor ten opzichte van je concurrenten. Je content moet gevonden worden, maar is pas relevant als hij gelezen wordt.

Executive Summary

Leesbaarheid wordt ten onrechte onderschat
Geef je lezer comfort en je content zal gelezen worden

1 Comment

  1. Tom

    7 months ago

    Wat gebeurt er wanneer je volledig website gebruik maakt van No-Follow voor alle external links? Heeft dit invloed op de ranking van je website?




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *