Heeft gouden gids het ondertussen begrepen?

Zo’n jaar geleden heb ik een cursus/overzicht gegeven aan het internet team van de gouden gids in Antwerpen. Deze cursus omvatte voornamelijk een bespreking van de verschillende mogelijkheden die search marketing met zich meebrengt, evenals zicht op de toekomst. Naast het feit dat er enkelen nog in die cursus zaten die dé gouden gids gingen verlaten enkele weken na de cursus, viel me op dat de gemiddelde leeftijd van het internet-team aan de vrij hoge kant was, om het nog beleefd uit te drukken.

Nu las ik een post op de blog van John Batelle over hoe dat de yellowpages het in de VS zouden hebben begrepen. John was gevraagd op een jaarlijkse vergadering van senior managers (tja, da’s wel beter dan een cursus aan het e-team, ik weet het) om zijn mening te geven op hun business model. De conclusie, zoals de mijne, luidde, oeps, niet goed bezig. Naar mijn boodschap hebben ze blijkbaar niet goed geluisterd, naar die van John iets meer. John adviseerde hen om, net zoals o.m. yahoo, hun adverteerders/klanten te laten beoordelen (user reviews) door hun surfers/gebruikers. Ondanks het eerste criticisme door verschillende senior managers heeft Yellowpages dit uiteindelijk toch geimplementeerd. Kwestie van toch een beetje mee te gaan met web 2.0. Veel reviews zijn er echter nog niet te zien op de site.

Goudengids

En wat heeft de goudengids.be gedaan? Voorzichtig zijn, ik weet het niet. Alles wat volgt heb ik maar van onze eigen klanten. Betere statistieken? ja, zeker, als je ervoor wenst te betalen. Maar vraag vooral niet op voorhand aan hoeveel traffiek je je mag verwachten, in welke categorie ook. Kan je online van start gaan? Nee. Je moet via email laten weten dat je geinteresseerd bent om digitaal klant te worden. Vervolgens komt een verkoper je overtuigen van de gouden gids. Ze kunnen zoveel beter, er zijn zoveel mogelijkheden om hun klanten meer waarde te brengen. Een voorbeeldje? waarom bieden ze geen pay-per-lead offerteplatform à la Lead2you (B en NL), toevallig een intern project van Queromedia, aan hun klanten aan? De enige positieve evolutie die ik heb opgevangen is een overschakeling van een jaarovereenkomst naar een maandelijkse overeenkomst. Maar ik zie te weinig, goudengids, te weinig voor jullie potentieel. Wie zijn jullie adviseurs? Jullie moeten er toch hebben? Of wordt er niet naar geluisterd?

Leave A Comment




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *