Hebben we binnenkort geurende websites?

Op DevCom, le “Forum du Développement Commercial”, werd deze week opnieuw de term “sensoriële marketing” onder de aandacht gebracht. Sensoriële marketing, of zintuigenmarketing, draagt bij tot meer interactiviteit tussen de klant en de winkel. Verkopers streven steeds meer naar een emotionele band met de consument, onder andere door de opmars van de e-commerce. Binnen de verkooppunten gaan ontspanningsruimten open . Genot wordt een meerwaarde. Winkels zijn niet meer alleen aantrekkelijk vanwege hun aanbod, maar ook door hun esthetische vormgeving en hun creativiteit. Zo bleek uit een Canadees onderzoek dat de juiste combinatie van geur en muziek in een shoppingcenter de verkoop bevordert met bijna de helft.

Kan deze zintuigenmarketing ook toegepast worden op het web? Ja, denk maar aan de keuze van de juiste afbeeldingen, kleuren, achtergrondmuziek, … bij het ontwerp van een nieuwe website. Maar men gaat nog verder. France Telecom, één van de grootse internetproviders in Europa, heeft een creative design lab waar mensen werken aan allerlei projecten, waaronder een software om geuren via internet over te brengen. Een webshop waarbij je potentiële klanten kan overtuigen om je producten te kopen door het verspreiden  van verleidelijke geuren, wie wil dit niet? De wijnsector zou één van de eerste geïnteresseerden zijn.

Reeds enkele jaren geleden zijn Israëlische wetenschappers erin geslaagd de eigenschappen van geuren te bestuderen en zo te versleutelen, dat ze over lange afstanden elektronisch getransporteerd en aan het andere uiteinde weer geactiveerd kunnen worden. De onderzoekers hebben hiervoor een reeks algoritmes ontwikkeld. Een ‘elektronische neus’ besnuffelt de geuren aan de ene kant van de kabel en zet deze om in bestanden. Een apparaat aan de andere kant moet aan de hand van de gegevens de oorspronkelijke geur weer uit zo’n 150 verschillende substanties samenstellen. Dit alles bevindt zich uiteraard nog maar in een beginstadium, maar alle vragen die men zich momenteel stelt in de verkooppunten, zal men zich binnenkort ook stellen op het internet…

3 Comments

  1. Tom Michiels

    16 months ago

    ik geloof daar eerlijk gezegd niet in. Waarom niet?
    – het zal nog moeten blijken dat de digitale geur van wijn wel geloofwaardig is
    – wat met de geurverspreider? Wordt het een masker? Dat lijkt me niet handig. Wordt het een bakje dat de geur verspreidt? Hoe lossen we dan het vervangen van een geur op? Een digitale parfumwinkel ruikt dan al snel naar rotte eieren. Om nog maar te zwijgen van het browsen tussen websites.

    Ik hoop dat de onderzoekers er iets van kunnen maken, maar voorlopig zie ik geurmarketing enkel offline werken, en dan nog slechts met één geur. Voorbeeld: een bakker die in zijn winkel en eventueel op de stoep de geur van vers gebakken brood verspreidt.

  2. Michel

    15 months ago

    lekker positief Tom!

  3. Sander

    12 months ago

    Of misschien is Tom gewoon realistisch. Ik zie het eerlijk gezegd ook niet (snel) gebeuren, of toch zeker niet op het internet.




Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *