Groupon beklimt Mount Doom, maar Google Offers volgt

Groupon komt regelmatig in het e-nieuws, tot voor kort lag de nadruk op een mogelijke overname door Google. Nu zijn het straffe woorden van hun eigen CEO die Groupon naar voren brengen. In gelekte memo die gepubliceerd is in The Wall Street Journal hoopt CEO Andrew Mason op een recordomzet van miljarden dollars.

Hij heeft ook mooie woorden voor het personeel:
“The earth is super old – thousands of years, some say – and no one has ever done anything like this. You should all exude a borderline-annoying sense of pride in what you’ve achieved. You should be wearing a big, toothy grin – the kind that makes people want to punch you in the face. No one deserves to be as happy as you are right now.”

Toch is Mason voorzichtig naar de toekomst toe. Hij waarschuwt zijn personeel voor gevaar van binnen en buiten.
“They are coming HARD. If you feel a little like Frodo climbing Mount Doom, you can’t be blamed. Is it hopeless? How can we avoid the fate of the Internet darlings before us – Yahoo, MySpace, Friendster, AOL – that crashed as magnificently as they rose?
Companies don’t lose to competitors – they lose to themselves. MySpace lost to itself, not Facebook. MySpace essentially handed Facebook the keys to the castle by devolving into a service that wasn’t delighting its customers. For whatever reason, it got stuck. It stopped innovating.”

Het gevaar van buiten komt vooral van Google, die na een afgewezen bod van 6 miljard dollar hun eigen site Google Offers hebben opgestart. Maar Google Offers zit nog in de beginfase en lijkt toch een ander doelpubliek aan te spreken. Een snelle vergelijking: In Antwerpen kan ik vandaag met Groupon Sushi voor 2 gaan eten voor €19 (warme sake, miso soep plus assortiment beste sushi, sashimi en maki van de chef ), met Google Offers vind ik veevoeder waarmee je de pens kan stimuleren … Sushi dan maar!

2 Comments




    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *